*טקסט זה נכתב בלשון נקבה, אך מיועד לשני המינים.
ADHD – להבין את התופעה
כשאמרו לכם שיש לכם הפרעת קשב וריכוז כשהייתם ילדים, או אם בחרתם לעבור אבחון כמבוגרים, בואו נבין מה המשמעות הנוירולוגית של הדבר הזה, עוד לפני ההבנה איפה זה משפיע על ניהול החיים שלכם.
כמובן, צריכים להבין שהפרעת קשב וריכוז היא קודם כל תופעה נוירולוגית המתקיימת בעקבות שוני בפעילות המוחית ביחס למוח ללא התמודדות עם תפקודי קשב.
לצורך מאמר זה, אנסה להעביר הסבר נירולוגי קצר וממצה, על בסיס מידע הנלמד מאנשי מקצוע ומאמרים מקצועיים שונים.
רבים מאיתנו מכירים את המונח "דופמין" – שמו של חומר כימי במוח שמתכתב אצלינו עם חוויה רגשית נעימה של הישג וסיפוק.
הדופמין הוא מוליך עצבי במוח, כלומר, הוא חלק ממה שמאפשר את רצף המחשבה והפעילות במוח.
הדופמין חיוני לשליטה על הפעילות הקוגניטיבית בקליפת המוח הקדם-מצחית, ולכן יש לו תפקיד מרכזי בהישגים של התפקודים הקוגניטיביים: זיכרון עובד, מודעות עצמית, מוטיבציה עצמית, ויסות ובקרה, ויסות רגשי, ופתרון בעיות.
כמו כן, הוא חיוני ליצירת מערכת תגמול – לעודד אותנו להשלים משימות ולהשיג יעדים.
הפרעת הקשב מיוחסת לתפקוד לקוי של המוליכים העצביים במוח, ובמרכזם הדופמין אשר עובד באופן פחות יעיל ומקושר לפגיעות בתפקודים הניהוליים.
נרחיב על פגיעות אלה משום שיש להן השפעה מהותית על ניהול העסק.
נתון נוסף מעניין הוא שניתן לראות גם שינויים באנטומיה של המוח בין המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז לבין אלה שלא.
זאת אומרת, שאי אפשר לנפנף את הפרעת קשב ולומר שזה משהו פשוט שכולם מתמודדים איתו, ו-"מה לעשות, אני אדם מבוגר ואמור להתמודד עם זה."
לא!
הפרעת קשב היא דבר ממשי, עם השפעות ממשיות מהותיות על ניהול העסק וככל שמכירים בה יותר כמשפיעה על ניהול העסק (וגם כגורם של פגיעות, כאמור), כך נוכל לאתר פתרונות ומעקפים טובים יותר שיועילו להשגת היעדים.
האם זה קל לאתר וליישם פתרונות? התשובה היא לא. אבל יותר קל מאשר להמשיך להילחם במה שקיים כרגע.
האם זה אפשרי? התשובה היא כן.
תפקודים ניהוליים יכולים להשתפר עם הזמן ככל שמאמנים אותם.
אחרי הבנה כללית וראשונית על השינויים במוח בעקבות הפרעת קשב וריכוז, יש להבין באופן ספציפי מהן פונקציות ניהוליות, אלה מהן נפגעות, ואיך המציאות הזאת מתבטאות בתוך העסק.
דמיינו שיש לכן שישה עוזרים שמטרתם המשותפת היא לאפשר לכן להשלים את המשימות העומדות תחת אחריותכם.
לכל עוזר אחריות משלו, אבל הם משתפי פעולה מצוינים – למען האמת, הם לא מסוגלים להשלים אף משימה מבלי לשתף פעולה.
בואו נכיר את 6 העוזרים שלנו, שכולם שווים במשמעותם. למען הסדר הטוב אני כותבת אותם בסדר זה, אבל חשוב לזכור שהסדר שלי אינו מעיד על מידת החשיבות שלהם.
6 העוזרים
זיכרון עובד: זיכרון עובד נועד לאפשר לנו בטווח המיידי לזכור את המידע הנדרש עד להשלמת המשימה; לאחר מכן, יתכן והמידע נשכח – כי זה מידע שאין בו צורך יותר.
פתרון בעיות: היכולת לאתר פתרונות אפשריים לבעיה קיימת, לתכנן את הביצוע ולתעדף את המשימות כך שיוכלו להגיע לידי השלמה.
מודעות עצמית: היכולת להתבונן על המחשבות והפעולות שלנו, לתת משוב עצמי, ולהעריך את עצמנו באופן מותאם למציאות.
ויסות ובקרה: היכולת לעצור למקד את המחשבה ולבחור את ההתנהגות אותה נרצה לבצע
ויסות רגשי: היכולת לווסת את עוצמת הרגשות שלנו על מנת לאפשר לנו לבחור את הפעולה שתעזור להשלים את המשימה.
הנעה עצמית – מוטיבציה: היכולת לעודד את העצמי על מנת לאסוף את הכוח הנדרש לביצוע המשימות ולהשגת היעד.
אני מניחה שכאשר אתן קוראות זאת, כבר מתחילים להיווצר אצלכן הקישורים על איך הדברים מתבטאים בעסק.
הרי, העסק כולו מבוסס על היכולת להציב מטרות, להשלים משימות ולהשיג יעדים. מה קורה כאשר היכולות הנדרשות להשלמת משימות והשגת יעדים נפגעות? מה קורה גם לקבלת ההחלטות בעסק?
וחשוב לזכור שאנחנו לא רק מדברות על משימות גדולות – ממש לא – אנחנו מדברים אפילו על המשימה הכי קטנה שיכולה להתקיים בעסק, כגון, להיכנס למשרד.
עבור מי שמתמודדת עם ADHD
6 "העוזרים" שלה הם לא במיטבם.
כלומר, לא רק שהם לא יכולים לתפקד לבד, כל אחד כשלעצמו, הם גם לא עובדים טוב ביחד.
זה כמו ללכת אל מטרה כשכל אחת מהרגליים פוסעת לכיוון אחר! "קצת" מסובך, לא?
אז, איך זה נראה בעסק שלכם?
אני בטוחה שלא כיסיתי הכול, אתן מוזמנות להוסיף עוד בשקט משלכם.
וסביר להניח שלא תמצאו את עצמכן בכל אחת מהדוגמאות כי אצל כל אחת התפקודים נמצאים במקום אחר על רצף בין תפקוד לאי-תפקוד, מה שיוצר ביטויים שונים לפגיעה התפקודית.
כעת, הגדרנו את ההשפעות שלADHD על ניהול ותפקוד העסק, וגם נתנו דוגמאות לקשיים עצמם.
בחלק ההמשך של המאמר נבין את כל אחד מתחומי התפקוד וששת העוזרים שהזכרנו, וכמובן גם ניתן פתרונות והצעות מעשיים להתמודדות בכל תחום.
המשיכו לחלק הבא לפתרונות המעשיים!