* טקסט זה נכתב בלשון נקבה, אך מתאים לשני המינים.
אחרי שהזכרנו את ההשפעות של ADHD על התפקוד העסקי שלנו (בשני החלקים הראשונים של מאמר זה), אני רוצה להרחיב על אלה, וכאן גם נדבר פרקטיקה,
הדיון שלנו ייסוב סביב 6 העוזרים שיחד מביאים לתפקוד וניהול מיטביים: זיכרון עובד, פתרון בעיות, מודעות עצמית, ויסות דחפים, ויסות ריגשי, והנעה עצמית.
מאפשר לסיים את הפעולה שהתחלנו.
נתחיל בזיכרון העובד: מכירות את זה שיש מלא חלונות פתוחים במחשב? שאתן קופצות ממשימה למשימה?
מצד אחד, יש לכן את היכולת לקלוט הרבה מידע, אבל מה המשמעות של שיטפון המידע על הזיכרון העובד שלכן?
תדמיינו את עצמכם שאתן בעסק ומנסות לכתוב פוסט שיווקי אבל במקביל אתן מנהלות שיחה עם המורה של הילד שלכם, אתן גם מנסים להבין כמה הכנסות יש החודש ואתן גם רעבות.
את הפוסט לא תסיימו נכון??
זה בעצם מה שקורה בזיכרון העובד שלכן – היכולת להחזיק את המידע שאתן זקוקות לו עכשיו כדי להתמודד עם המשימה שעומדת בפניכן פגועה באופן יחסי לעומת שאר היכולות.
לכן, אתן מתחילות משימה, אפילו הקטנה ביותר ולא מסיימות אותה.
בנוסף, בעקבות השילוב האפשרי בין קושי בזיכרון העובד לבין אימפולסיביות, נוצרים גם המון רעיונות או 'חלונות פתוחים במחשב' שלא מצליחים לצאת לפועל.
המוח שלכן מתקשה ברמות שונות להחזיק את המידע הנדרש כדי לסיים משימה, בין אם בשיווק או בתהליכי מכירה.
זה נורא מתסכל – זה הזמן שבו אתן מוצאות את עצמכן לא מסיימות לכתוב את הפוסט שרציתן או את תהליך המכירה שאתן באמצעו.
שוב הזיכרון העובד מתפקד פחות טוב ולכן תוך כדי המשימה אתן מוצאות את עצמכן כבר במשהו אחר.
דוגמאות נוספות הקשורות לזיכרון העובד:
אתן עובדות מהבית כי זה זול וכיף, אבל אז חצי יום – אם לא יותר – מתבזבז על טיפול בבית
אתן מאחרות לכל מקום, כי ברגע נתון, ולא משנה כמה תזכורתן את עצמכן – אתן לא מחזיקות בראש שאתן צריכות לצאת.
איך אתן יכולות לשפר את הזיכרון העובד?
איך אתן מפסיקות "לשכוח"?
הגדירו זמן עבודה, זמן קצר בין 5 דקות עד חצי שעה ביום למשימות ניהוליות / משימות שאתן שמות לב שאתן מתקשות לבצע.
הגדירו מתי אתן מסיימות את יום העבודה, כדי לאפשר למוח להשתחרר מהריכוז הנדרש.
גם אם לא סיימתן, ברגע שהזמן עובר – של המשימה או של היום – תעצרו.
שוב, זה חשוב כדי לשחרר את העומס במוח.
אם שמתם לב שלאורך זמן אתם מגדירים משימות ולא עומדים בהם, חשוב ללמוד להגדיר מחדש את המשימות כך שתסיימו את המשימות.
לפני שתסיימו את זמן העבודה, סמנו מה המשימה הבאה שצריך להתבצע, כדי לאפשר לפעול ברצף של משימות בפעם הבאה.
נהלים הם החברים שלכן, החל מהיום! כל דבר מוגדר בנוהל, ממש כאילו אתן חברה.
כי בסוף, אתן אלו שמנהלות 6 פונקציות ניהוליות במוח שביחד עושות מסיבה ללא הניהול שלכן.
אז: נוהל לגבי שיתופי פעולה, עם מי ומתי;
נוהל איך מתקיימת שיחת מכירה – באיזו שעה ביום;
נוהל איפה אתן עובדות בדיוק;
נוהל איזה חלק מהיום שייך לעסק ואיזה לבית
נוהל מתי אתן אוכלות,
וכדו'.
יקל עליכן באותו ההקשר לחלק את יום העבודה לזמנים מסודרים – זמן ניהול עסק זמן מכירות, זמן שירות לקוחות; צרו סדר יום מוגדר.
אל תצפו להספיק הכול כל יום.
אל תצפו להיות פוריות כל יום.
יש ימי עבודה יעילים ויש פחות, הסך הכול הוא זה שקובע.
אווירת עבודה – אחד הכלים המרכזיים לסיוע למתמודדי ADHD זה שמירה על מרחב שמאפשר עבודה.
מרחב שתואם את האופן בו אתן יכולות להתרכז בעבודה, לדוגמה: מרחב שמאפשר לכן לשים פתקים על כל מה שצריך לזכור, שמאפשר לכן להדביק תוכנית שנתית במקום גלוי לעין, או כל כלי עזר אחר שתגלו שהוא יעיל עבורכן.
חלקכן תעדיפו לעבוד במקומות רועשים, כאשר חלקכן צריכות שקט – בחרו את מה שיעבוד לכן טוב יותר.
בהצלחה!
בחלק הבא נדבר על פונקציית הניהול – 'פתרון בעיות' – איך היא משפיעה על איכות ניהול העסק ואסטרטגיות התמודדות.
רוצים לקבוע פגישה עם רות זיו יועצת עסקית מקצועית?