אהבתם את התוכן?
מוזמנים להיות שותפים על ידי buymecoffee
תרומתכם תעודד יצירת תכנים איכותים נוספים.
איך הולך לכם בגביית התשלום על השירות או המוצר שלכם?
האם הגבייה מלאה? האם קל לכם? האם נח לכם לגבות?
וכל זאת למרות שגבייה היא בסה"כ תשלום על מוצר או שירות. גבייה היא התוצאה של כל ההשקעה האדירה בפיתוח העסק, שיווק, מכירות, מתן השירות. וכיוון שכך היא עלולה להיות מאתגרת.
אם אצלכם זה פשוט מאוד וקורה, אין טעם שתמשיכו לקרוא, יכול להיות שאתם פשוט טובים בזה, המאמר הזה מיועד לכאלו ששמים לב שהגבייה משתקת אותם, שהם דוחים את שלב הגביה, שאין להם נהלי גביה מסודרים מול לקוחות הכוללים זמני תשלום, אופן תשלום, ידוע לגבי תשלום וכמובן ניהול רישום התשלום, שהגבייה גובה מהם אנרגיות מרובות.
זה לא אמור להיות כך, אתם לא צריכים לסבול כשאתם מרוויחים את מה שעבדתם עליו. לנהל עסק יחד עם מערכת יחסים מורכבת מול גבייה, זאת חוויה לא מגיעה לכם והיא כמובן מאוד לא יעילה עסקית. ולכן המאמר הזה קיים:
אז קודם כל בואו נבין למה גבייה כסף מלקוחות עלולה להיות קשה, בהמשך רשימה של אפשרויות לגבי הקושי הרגשי סביב הגבייה, ולאחר מכן היבטים טכניים בניהול גבייה ועל מה כדאי לחשוב כאשר מתכננים נהלי גבייה.
קריאה מהנה
רות.
מילה על 'ניהול רגשי' לפני שצוללים כאן לסיבות הרגשיות לניהול לקוי של גבייה. אנחנו היחידים שמנהלים את העסק שלנו, מה שאומר שלתפיסות, רגשות, מחשבות יש השפעה מעשית חיובית או שלילית על הצלחת העסק.
תפיסות לא משפיעות על העסק ברמה האנרגטית, אלא ברמה של 'האם אני מסוגלת לבצע גבייה יעילה' – לבקש תשלום על כל מה שמגיע לי מהלקוח או לא.
לכן את סוגיית ניהול גביה, אנחנו מתחילים קודם כל מהחוויה הרגשית ומהתפיסות שעלולות להשפיע לרעה על הצלחת ניהול גביית התשלום מהלקוחות.
תפיסות אלו, מגיעות ממקומות שונים של הנפש, חוויות חיים, דרכי חשיבה. ולכל אחד מהם יש מקום.
האם יש קסם שיעלים את הקושי שהן יוצרות בנו במהלך הגביה? יהיה יומרני מצידי לומר זאת. יותר מכך גם אם מייד תעלה לכם תפיסה מתקנת כמו "אני ממש מדהימה, ברור שמגיע לי" או אימוץ של תפיסת שפע כזו או אחרת. אני ממש מפצירה בכם שתפסיקו. אתם לא חסרי דעת. אם יש לכם תפיסה שכל כך פוגעת בכם, היא סביר להניח לא רק רעה. אחרת לא הייתם מאמצים אותה.
לדוגמא אם יש לכם חוסר ביטחון – הקושי הוא כמובן עצום. אבל היתרון בפחד הוא לאפשר לכם לבדוק את עצמכם מתוך כנות. מה שיאפשר לכם לבנות עסק שבאמת נותן שירות טוב.
או אם אתם מרגישים שכסף הוא דבר נחות, יכול להיות שאתם רוצים לקבל על העבודה שלכם משהו נוסף לכסף – הערכה, משמעות, שלווה. הזיהוי של מה גורם לכם להרגיש שמעריכים את מה שאתם עושים, חשובה גם היא לניהול המוטיבציה בעסק שלכם.
קודם כל זהו את התפיסה שמנהלת לכם את הגביה הלקויה.
אל תשפטו אותה, אלא דעו שהיא מפעילה לכם את הניהול העסקי.
נסו לזהות איפה אתם מרוויחים מהתפיסה, ומתי היא לא יעילה לכם.
צרו נוהל (נדבר על כך בהמשך המאמר) שמאפשר לכם להרוויח את מה שאתם צריכים מתפיסה זו, ולשמור עליכם מפני הפגיעה המתקיימת בתפיסה זו.
אם הזמן, בנחת, בקצב שלכם, אפשר להרחיב את התפיסה הקשה לתפיסה שנעימה לכם יותר ומשרתת אתכם יותר. מה שחשוב זה שאל תתלו את התוצאה העסקית הקרובה בשינוי התפיסה. שינוי תפיסה הוא תהליך שלוקח זמן, ושינוי טכני- עסקי בעסק, כמו יצירת נהלי גבייה ושמירה על ניהול גבייה יעיל, יכול להיות מהיר יותר. ועדיף שלא יהיה תלוי בשינוי תפיסה.
אם היו שואלים אותי מה האתגר הכי גדול לעסקים, אני חושבת שהתשובה שלי הייתה 'חוסר וודאות'.
לנהל עסק – יודעים איך מתחילים אבל לא יודעים איפה זה מסתיים, ועוד יותר, מה הולך להיות בדרך.
זה לא באמת, כי יש לוגיקה בניהול עסקי, הליכי פיתוח העסק, השיווק והמכירה, בסוף זה מבנה פעולה שצריך להכיר, זה גם מה שאני מנסה לעשות כאן באתר, להכיר לכם את הלוגיקה ולהפחית את אי הוודאות. רוב העסקים מחזיקים ידע מקצועי רב, אבל הניהול העסקי הוא חדש מאוד ולכן מלא באי וודאות.
ישנה גם אי וודאות שאינה תלויה בידיעה עסקית, אלא שינויים במציאות, בדיוק כמו הקורונה שעברנו או שינויים ברגולציה. והעובדה שאין לעסקים 'מטריית הגנה' מהמדינה או המעסיק, הופכת אותנו להיות חשופים ופגיעים יותר.
כל זה הערת אגב, ופתיח לכך שניהול גבייה יעיל – כזה שברור לכם מתי בחודש אתם מקבלים את הכסף שלכם, מאפשר ניהול תזרים מיטבי, ובכך גם משיכת משכורת קבועה הביתה, כל זה מגביר את תחושת הוודאות, וכן מייצר הקשר ברור בין העשיה המקצועית שלכם לבין הרווח העסקי ממנה.
לכן, גם אם יש לכם 100% גבייה, רק לא מתי שאתם יודעים שהיא תתקיים או רוצים שהכסף יגיע אליכם, עדין כדאי לייצר נהלי גביה.
היציבות העסקית הכרחית לניהול עסק יעיל ומשגשג, לשמירה מפני שחיקה, וליכולת להצליח עסקית לאורך זמן.
בראש ובראשונה, יודעים מתי, כמה, ואיך אתם רוצים לגבות את הכסף מהלקוחות שלכם.
מה שנקרא לבנות נוהל.
נהלים לא שייכים רק לארגונים וחברות, אלא יכולים גם להגן עליכם.
למרות שאתם זה העסק והעסק זה אתם יש מקום לייצר הפרדה, ולהכיר בכך שיש לעסק חיים משלו. ולכן גם נהלים משלו.
חיים משלו – אלו הם חוקי החיים של העסק.
יכול מאוד להיות שאני רוצה לתת שירות במחיר מאוד נמוך כי אני רוצה שכולם יוכלו להרשות לעצמם לקנות ממני, טוב הלב שלי יכול להחזיק מעמד בכל הנתינה הזו, אבל האם העסק יוכל להחזיק מעמד לאורך זמן, כאשר אני נותנת שירות במחיר נמוך מהשוק, התשובה היא לא.
התשובה לא קשורה אלי, אלא ליכולת של עסק להחזיק מעמד במציאות.
בנית נהלי גבייה בעסק, אומרת בדיוק את זה. את ההפרדה הזו בינכם שמנהלים את העסק לבין העסק, ובכך מחזקת את היציבות שלו, וגם שומרת עליכם שתוכלו לאורך זמן לפעול בתחום המקצועי שמספק אתכם.
בניית נהלים בעסק היא אישית, ותלויה בצרכים שלכם.
הסוגיות שכדאי לחשוב עליהם מראש, קשורות בשאלות הבאות:
יתכן שעולה לכם עוד סוגיה שחשובה לכם בניהול הגבייה, הכניסו גם אותה לרשימת השיקולים על נהלי הגביה.
לאחר שיש לכם תשובות לשאלות אלו, כתבו לכם בדיוק את הנהלים שלפיהם אתם רוצים לפעול.
נהלים אלו הם הכלל המנחה אתכם בניהול הגביה.
יחד איתם, במידה והקושי ממשיך להיות משמעותי, חפשו אסטרטגיות מעוררות מוטיבציה:
הוקרה עצמית על ניהול גבייה יעיל, פינוק אישי על ביצוע משימות גבייה, איסוף המלצות מלקוחות משלמים – כדי לזכור שיש סיבה טובה לכך שמשלמים לכם.
כל דבר שיאפשר לכם להמשיך להרוויח כסף באופן יציב ומובנה על העבודה שאתם עושים.
בהצלחה רות זיו יועצת עסקית!
שאלות ותשובות של גולשים:
יש לקבוע נהלים מסודרים מראש, לעקוב אחרי תשלומים ולוודא שהלקוחות מודעים לזמני ותנאי התשלום.
יש לשלוח תזכורת ללקוח, לבדוק את הסיבה לאי התשלום ולהציע פתרונות כמו תשלום חלקי או פריסה של התשלומים.
כדאי לזהות את התפיסות האישיות שמפריעות להליך הגבייה ולפעול לשנותן, כמו הפחתת הרגישות למצב כלכלי של לקוחות.
בית - כל המאמרים - גביית כסף מלקוחות בעסק