איך לנהל עסק עם פיברומיאלגיה ושאר מחלות כאב כרוניות?

הקדמה - כשהפיברומאלגיה מתנגשת בעסק

תמונת פתיח למאמר העוסק בהתמודדות עם מחלות כרוניות בעסק. המאמר מדגים זאת על פיברומאלגיה

תוכן עניינים

 

לקום כל בוקר בלי לדעת איך תרגישו, לסבול מכאבים כל הזמן בלי סיבה נראית לעין ובלי שאף אחד ידע, ובמקביל לנהל עסק – זו גבורה.

המאמר הזה נכתב עבורכם, גיבורי וגיבורות הפיברומיאלגיה, מחלה שלא בחרתם בה, ונחתה עליכם על כל כאביה.

ויחד עם המחלה הכואבת כל כך הזו, אתם בוחרים להביא את הטוב שלכם למי שסביבכם וליצור עסק שיפרנס אתכם ויהיה משמעותי במקביל.

בתחילת המאמר אכיר עבור אחרים שאינם מתמודדים עם המחלה, מהי פיברומיאלגיה, כדי שנדבר כולנו באותה השפה.

אחר כך נעמיק כיצד הפיברומיאלגיה משפיע על העסק, כי יש את הברור מאליו וזו ההתמודדות שלכם, ויש את התוצאות הנסתרות שגם הן שייכות לעצם קיום המחלה.

ובסוף, נדבר על כלים ופתרונות שיכולים להקל עליכם את חיי היומיום בעסק, כי מגיע לכם – וכל מה שיכול לאפשר לכם לסבול פחות ועדיין להיות משמעותיים, מבורך.

אגב החל מרגע זה אקצר את שם המחלה אל "פיברו'".

 

*המאמר עוסק בהרחבה בהתמודדות עם הפיברו' אך אני מאמינה שגם אתם, המתמודדים עם שאר מחלות כאב כרוניות תוכלו להעזר במידע הכתוב כאן.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברו', או בשמה בעברית, "דאבת שרירים", היא מחלת כאבים מפושטים כרוניים בגוף ללא סיבות ספציפיות לכאב, בנוסף לעייפות מרובה.

יחד עם הכאבים המפושטים מופיעים גם תחושות של ערפול, קשיים בזיכרון ובריכוז, דכדוך וחרדה, וכאבי ראש וסחרחורות.

למחלה הזו יש השפעה מרובה על החיים האישיים והמקצועיים ובוודאי גם העסקיים של המתמודדים איתה.

למה זוכה מחלה זו למאמר עסקי?

נשמע שמי שחולה בה צריך לנוח, והרבה, לשכב במיטה, ולהתמודד עם המחלה.

ובכן, מעצם היותה כרונית, וגם בעקבות הדכדוך והחרדות המתקיימים בה, לא מומלץ להפסיק לעבוד, אלא ההפך – העבודה יכולה להוות מקור כוח להתמודדות עם המחלה.

בנוסף, היותה שקופה – אף אחד לא מסוגל לראות כאב פיזי של מישהו אחר ללא סימן נגלה לעין – הופכת את ההתמודדות במחלה לחוויה של בדידות, וכתוצאה מכך גם לניסיונות להמשיך את החיים כשהיו.

ועוד נדבך נוסף – יש מיעוט פתרונות משמעותיים בחיי היומיום של המתמודדים איתה.

אני בוחרת במאמר זה להשתמש במילה "התמודדות" ואתגר, במקום ללקות במחלה, משום שבסופו של דבר מהרגע שבו מאובחנת המחלה, נדרשת ההתמודדות ויצירת חיים יחד איתה.

(הבאתי כאן תיאור מקוצר של תופעות המחלה. לפירוט מורחב יותר של התופעות והשפעתן על העסק אפשר לקרוא את הנספח בסוף המאמר.)

 

כיצד משפיעה הפיברו' על העסק?

 

מעבר לכאבים ולתשישות, לערפול, לאובדן הזיכרון ולפגיעה בריכוז, לדכדוך ולחרדות, וגם להשפעות מהתרופות וכו' הפוגעים בתפעול העסק היומיומי, יש פגיעות עקיפות – ובואו נכיר אותן.

האם שמתם לב לכך ש:

– אתם נמנעים מלתכנן לטווח הרחוק, כי אתם לא יודעים איך תרגישו אז?
– אתם נמנעים מלהתחייב ללקוחות, גם כי אין לכם מושג מה יקרה?
– אתם מעדיפים לעבוד אונליין מאשר לעשות פגישות פיזיות?
– אתם משתדלים להשאיר עמימות בהסכמים שלכם כדי שתהיו בטוחים שתוכלו לעמוד בהם?
– אתם מרגישים כל הזמן לא מספיק טובים ללקוחות שלכם?
– אתם חווים חרדה כשלקוחות מתקשרים אליכם?
– באופן כללי, החרדה מנהלת את קבלת ההחלטות בעסק שלכם?
– אתם קמים מאוחר ומרגישים לא בסדר, ולכן ממשיכים לעבוד הרבה יותר שעות?
– אתם ממש לא סומכים על השירות שאתם מציעים, ולא מאמינים שהוא מספיק טוב?
– אתם כל הזמן סופרים את הזמנים בהם אין לכם כוח לנהל את העסק?
– אתם לא זוכרים מי שילם לכם ומי לא, וכמה חייבים לכם?
– לא תמיד קל לכם לנהל שיחות מעמיקות ולמצוא פתרונות?
– הרבה פעמים במקום לחוש משמעות עסקית אתם חווים חוסר טעם בעשייה שלכם?
– ועוד…

כל אלו הם פירות "באושים" של הפיברומיאלגיה: חוסר ביטחון, חוסר יכולת לתכנן לטווח ארוך, חוסר עניין במה שאתם עושים, תחושת אשמה מתמדת, חווית חרדה כללית, אינטנסיביות אינסופית, ניסיון להשלים את הזמן שמפסידים ותחושת ריחוף כללית.

כמובן לא כל מה שכתוב כאן בו-זמנית, ולא באופן תמידי כל הזמן, אלא רק בימים שאתם לא מרגישים טוב – אבל אי אפשר לדעת מתי לא מרגישים טוב, מה שיוצר קושי בניהול העסקי.

בסופו של דבר, כשחווים כאב, חרדות, ערפול וחוסר ריכוז ומערבבים את זה יחד עם עסק שדורש רעננות, יצירתיות, יכולת להחזיק רצף, יכולת תקשורתית גבוהה, ופתרון בעיות ברמה גבוהה, יש אזורים שבהם זה עובד פחות טוב.

 

איך מתמודדים עם פיברו' בעסק?

 

השלב הראשון:

השלב הראשון בפתרונות הוא הסכמה – הכרה בכך שלעסק שלנו נכנסה שחקנית חדשה בשם פיברו' ויש לה את הגבולות שהיא מציבה לנו; לא כדאי להתעלם ממנה, כי היא תרים ראש, ולא כדאי להיכנע לה כי יש לנו חיים.

יש שיגידו שהיא גם ברכה כי היא מאפשרת לנו לשים לב לגוף שלנו ולצרכים שלו ולא להיות עסוקים רק במה שקורה מחוץ לנו.

אבל לפחות במאמר זה, שבין אם זה ברכה ובין אם זה רע, זה לא כ"כ משנה, מה שחשוב הוא להבין שאי אפשר להתעלם וצריך להכניס את ההתמודדות כמרכיב.

 

השלב השני:

הכנסת כלים ללו"ז וגם דרכים להקל על הכאב – אם זה טיפולים שונים, מדיטציות, אמבטיות מרובות, תרופות או כל מה שיכול לעזור ולהקל.

זה חשוב יותר מלרוץ לנהל את העסק.

ואם תגידו אבל מה עם הכסף, אז את העצה הזאת אני נותנת בתור יועצת עסקית – לעבוד תחת כאב בלי להיות קשובה לגוף שלך, יכול להצליח תקופה מסוימת אבל אם רוצים עסק שמצליח לאורך זמן, חייבים קודם להיות קשובים לכלי המרכזי שמנהל את העסק – וזה אנחנו.

 

השלב השלישי:

הבנת הלו"ז החדש – מה שהיה לא יחזור; עכשיו נדרש לבנות לוח זמנים קשוב ליכולות ולשינויים היומיומיים בתחושת הכאב.

לכן, נשאל את עצמינו את השאלות הבאות:

– מתי נוח לי להתחיל לעבוד?
– מתי חשוב שאסיים את יום העבודה?
– מומלץ לחשוב גם על ימים חופשיים מעבודה, על מנת לאפשר לגוף לנוח ולהתמלא מחדש בכוחות, וכן ימים אלו ישמשו אותנו כמשלימים ימי עבודה בהם היינו חולים מידי.

יצירת המרווחים בלו"ז חשובה מאוד בשביל לאפשר את הגמישות הנדרשת במחלה זו.

 

השלב הרביעי:

התאמת המצב לרווחיות הרצויה.

סביר להניח שהזמן המושקע בעסק יתקצר, ולכן, נצטרך גם להתאים את השירותים/המוצרים שאנו מוכרים כך שיתאימו הן ללו"ז החדש והן לכסף אותו נרצה להרוויח.

כלומר, אם נרצה להרוויח 15,000 ש"ח ועד עכשיו היינו צריכים למכור 100 מוצרים כדי לעשות זאת, יתכן ששווה לבדוק מכירה של מוצרים מעט שונים בשווי כפול על מנת להרוויח את אותו הסכום.

או, לחילופין, להשתמש בשיווק ממומן, ע"מ להקטין את זמן ההשקעה על שיווק בעסק ולהגדיל את הרווחים (שצריכים לכלול עכשיו השקעה נוספת של כסף).

להיות חולה לא אומר להרוויח פחות, זה כן אומר להתאים את העסק לכוחות הקיימים.

בשלב זה צריך להיות יצירתיים, ואפשר למצוא פתרונות טובים יותר – אבל נדרשת הסכמה (שלב ראשון) שזה המצב, ושהוא לא ישפיע על המשמעות בחיים שלי ולא על היכולת להרוויח כסף, אלא על איך אני עושה את זה.

 

השלב החמישי:

גבולות ונהלים.

זהו, המשחקים נגמרו, כמות האנרגיות שלכם משתנה, הערפול לא מאפשר לכם תמיד לחשוב, והחרדה לא תיתן לכם ברגע הנכון לקחת החלטה חדשה שטובה לכם.

לכן צריך להיערך מראש עם קבלת החלטות בצמתים קריטיים.

1. מה גבולות השירות/המוצר שלכם?
2. מתי משלמים לכם, ואיך משלמים?
3. איזה סוג לקוח אתם לא רוצים?
4. מה בדיוק אתם נותנים בעסק שלכם?
5. על מה אתם מוכנים לוותר מול לקוחות ועל מה לא?
6. נוהל שלא מדברים תחת ערפול, אלא: שמעתי את בקשתך… ואני אחשוב על זה.
7. נוהל הנחות ברור – האם וכמה הנחות אתם נותנים?
8. נוהל תקשורת – מתי אפשר לדבר איתכם ומתי לא. קחו בחשבון שכשאתם לא מרגישים טוב, עדיף שלא יהיה אפשר לתפוס אתכם כל הזמן.
9. זמן התחייבות ללקוחות – מומלץ לתת לעצמכם מרחב נשימה עבור ימים פחות טובים.
ועוד.

 

השלב השישי:

גמישות.

תזכרו בימים רעים לבחור את סוגי העשייה המותאמים ליום הזה.

חשבו על המרכיבים השונים של העסק: ניהול פיננסי, שיגרת שיווק, פיתוח שיווק, פיתוח מוצר, שירות לקוחות, שיחות מכירה ומענה ללקוחות, לימודים והתמקצעות.

סדרו לעצמכם מראש מה מתאים לכם לעשות יותר בימים טובים ומה בימים רעים; אפשרו לעצמכם את הגמישות הנדרשת וכך תוכלו למצות כל מצב ולהיות יעילים יותר.

 

השלב השביעי:

השלב השביעי והאחרון למאמר זה – עסק חכם.

איתור המקומות בהם ניהול העסק הופך להיות מכביד מידי, מאפשר לייצר אוטומציות שיעקפו את הצורך שלכם לביצוע בפועל.

אם זה לבחור שיווק ממומן על גבי דיגיטלי ואם זה על ידי יצירת אוטומציה בקביעת תורים או בתשלום או בחשבוניות והכול.

יש היום פתרונות אוטומציה מגוונים, זה הזמן להפוך את העסק שלכם לחכם.

יש לכם מעט אנרגיה – בואו נשתמש בה על מה שאין לכם תחליף בה, וזה השירות שלכם.

במידה ותצטרכו, אני יכולה להמליץ לכם על אנשי מקצוע שיעשו עבורכם את עבודת האוטומציה.

בנוסף, חפשו דרכי רווח לעסק שאינם תלויים בזמן שלכם;

אני לא אקרא לזה "הכנסה פסיבית" כי זה לא פסיבי, אבל חלק מהכנסות העסק שלכם צריך להתבסס על דברים שאפשר למכור גם כשאתם לא מרגישים טוב.

במקרה של מחלה כרונית זה ממש הכרחי להשקיע זמן בפיתוח שירותים/מוצרים מהסוג הזה.

זה יכול לקחת זמן להקים משהו נוסף למה שאתם עושים, וחשוב שתעשו זאת בקצב שלכם, אבל כווננו את עצמכם לשם.

לדוג': קורסים אונליין, רווחים מעמלות, מוצרי מדף למכירה, נכסים להשכרה וכו'

 

 

מסיימת כאן, המצב איתו אתם מתמודדים ממש לא פשוט, אבל המתנות שקיימות לכם רוצות וצריכות לצאת לעולם ולכן אתם מתאמצים כל כך ועל כך מגיעה לכם הערכה מרובה.

אני מזמינה אתכם לעבד את הפתרונות שהצעתי ולהתאים אותם לעסק שלכם.

אני כאן לכל שאלה, מחשבה, בקשה.

תרשו לעצמכם לפנות אלי.

בהערכה רבה
רות

 

נספח: תיאור מורחב של תופעות מחלת הפיברומיאלגיה והשפעתן על העסק

 

לפיברו' מאפיינים רבים ומשתנים בין מתמודד למתמודד.

בואו נתמקד באלה שהם המשמעותיים והמדוברים שביניהם:

 

כאבים: המאפיין המרכזי של הפיברו' הינו הכאב; לפעול תחת כאבים אומר שקשה ברמה התפעולית, קשה לכתוב במחשב, כואב ללכת ממקום למקום, לפעמים אפילו כואב ללחוץ את היד של הלקוח שלך.

כאב כרוני זה חוויה קשה שנוגעת בכל היבט פיזי שקיים בעסק.

במילים אחרות, הכאבים פוגעים בתפעול העסק.

כאבים ללא הקשר של זמן ומקום: קושי נוסף שקיים זה אי הוודאות.

איך נקום היום בבוקר – אם כאבים, תשושים, מעורפלים או דווקא מרועננים וחזקים?

איך אפשר לתכנן תוכניות בעסק, אם לא ברור על איזה צד נקום בבוקר, עם כמה כאב נתמודד?

איך אפשר להתחייב ללקוחות כשלא ידוע מידת הפניות הפיזית והיכולת להתמקד ולתת שירות?

איך אפשר לחשוב על תוכנית עסקית כשיש אי רציפות תחושתית מתמשכת?

אי אפשר.

זה קשה מידי.

 

עייפות: לקום עייפים, להתחיל את היום בחוסר כוחות, להמשיך אותו בפיהוקים, לגרור את השעות עד לזמן שאפשר לנוח, לוקח את כל הטעם והחשק מהחיים, שלא לדבר על לקיחת המשמעות מהעסק.

פתאום העסק הופך להיות הר של חובות שצריך לצלוח במקום משהו שפשוט אוהבים לעשות אותו ועושים כדי להרוויח כסף.

להרוויח כסף תחת עייפות זה סבל.

 

ערפול: תופעה שמתקיימת גם היא, היא תחושת ערפול.

דמיינו את זה: ראשכם נמצא בתוך ענן – לא כזה לבן ויפה ומרענן, אלא של אדי גשם, קר, מסתיר את האופק.

תחושת הערפול יכולה לגרום לכך שהמתמודד איתה מרגיש שהוא לא מצליח לראות קדימה, טשטוש, חוסר יכולת לחשוב ולהעמיק; כמובן שגם הדיבור וקבלת ההחלטות (פעולה שנעשית כמעט בכל רגע בעסק) הופכים להיות מורכבים.

ימים שכאלו הם לא ימים של תכנון, יהיה יותר קל לבצע בהם משימות בקצב איטי מהרגיל, כמובן.

 

קשיי ריכוז וזיכרון: כאבים פוגעים ביכולת הריכוז.נקודה.

במקום להתרכז במה שקורה בעסק, במטרות, בשיחה עם הלקוח, במתן שירות, ביצירת תכנים שיווקיים, המוח מתרכז בכאב.

והמתמודד נאלץ לנסות לג'נגל את הריכוז בין הכאב לבין הרצון לעשות.

יש פחות יכולת להתרכז וכתוצאה מכך יש גם פגיעה משמעותית בזיכרון.

מאוד מאוד לא נוח לנהל עסק עם זיכרון לקוי.

זה דורש לא מעט התאמות ומעקפים ע"מ שהזיכרון החלש לא יפגע בעסק, בתשלומים שמגיעים, בשירות הלקוחות, בחווית הבהירות של מה עוד נדרש לעשות כדי לקדם את העסק.

 

דכדוך: אני מניחה שאחרי שקראתם את כל זה כבר מובן לכם שיש פגיעה משמעותית במצב הרוח.

תחושה של חוסר אונים, של בדידות, חווית שקיפות, תסכול וכעס על "העצמי", מצב רוח רע.

פשוט כי מאוד מאוד לא נעים להתקיים בתוך הגוף הכואב.

 

חרדה: בעקבות חוסר האונים והבדידות יחד עם כאב, יכולה להיווצר גם חרדה.

לחרדה יש השפעות משמעותיות מאוד – הן על העוצמה היומיומית והאנרגיות לפעילות והן על פגיעה משמעותית בקבלת ההחלטות.

הפחד הוא כלי חשוב בקבלת ההחלטות, ומאפשר לנו לזהות את הגבולות שלנו; אבל חרדה היא מעבר לפחד, היא גוזלת את הזכות לחיות ולעשות את הבחירות שטובות לנו ע"י איום לא ברור ועמום שגורם לבחירה להישאר בתוך מרחבי מניעת הכאב ולא בבחירה לסיפוק וליצירת טוב.