מלחמה ועסקים

על טראומה ו- 'פוסט טראומה כלכלית' בעקבות אירועים מסכני חיים וכיצד זה משפיע על ניהול עסק בהווה ובעתיד.

תוכן עניינים

אהבתם את התוכן?
מוזמנים להיות שותפים על ידי buymecoffee
תרומתכם תעודד יצירת תכנים איכותים נוספים.

*הסרטון מתוך הרצאה שלי על פוקוס על בניהול העסק.

 

הימים עוד איומים, המלחמה עוד ממש כאן וכולנו מתמודדים.

אם אתם קוראים את המאמר, כנראה שאתם עסקים או עוסקים בעסקים.

מאמר זה היה רוצה כבר להיכתב עוד לפני המלחמה הנוכחית, כי המחירים של המלחמה ממש לא מסתיימים ב – 'הסכם שלום', יותר בהסכם שנע בין התעלמות לאי-קיום, והתשלום מתקיים עוד שנים ארוכות אחריה.

במאמר זה אני רוצה להעמיק במשמעות של עסקים במלחמה, מתי והאם המלחמה מסתיימת אי פעם לעסקים, מה המשמעות של 'פוסט טראומה כלכלית' בהקשר של מלחמה, ומה כדאי לעשות עכשיו ואחר כך כדי להפחית את המחירים שמשלמים עסקים על התקיימות מלחמה או כל אירוע מאיים קיומית.

אגב מאמר זה אינו נכתב רק על מה שהמדינה מגדירה כמלחמה, אלא כל אירוע מאיים קיומית מטילים שעפים ועד לקורונה – איום זוהי חוויה אישית סובייקטיבית.

הערה חשובה:

לפני הכול, מלחמה היא אירוע מאיים קיומית, אז אם אתם נוכחים תחת איום כזה, כל דיון על ניהול עסק צריך להידחות כמובן, מה שחשוב זה הביטחון הפיזי שלכם
.
מאמר זה מתאים רק לעסקים מוגנים עד כמה שניתן שמעוניינים להבין מהי המשמעות העמוקה והמקיפה של מלחמה על העסק שלהם ומה אפשר לעשות כדי לסייע לעצמכם.

כי אם לא אתם, אז מי??

ובואו נעמיק

תמונת כותרת למאמר העוסק בסוגיות של מלחמה והשפעתן על ניהול עסק בטווח הקרוב והרחוק

מחירים שאתם משלמים כעת – בזמן מלחמה

בשלב זה כדאי לזכור שלעסק יש שתי משמעויות עבורנו בעלי העסקים:

  1. רגשית – לרוב העסק שלנו הוא ביטוי של העוצמות והחוזקות שלנו ולכן עיסוק מקצועי בעסק, לרוב גורם לנו להרגיש טוב יותר באופן כללי.
  2. כלכלית – העסק הוא הפרנסה שלנו, צורך הישרדותי ברור של לחיות ולקנות לחם במכולת.

 

המשמעות של מה שאני כותבת כרגע יוצרת התנגשות.

מצד אחד: החזרה לעבוד בעסק תאפשר לנו לחזק את עצמינו רגשית וכלכלית ולהיות עורף חזק יותר.
מצד שני: יש לנו מגוון תחושות כלפי החזרה לעסוק בעסק כגו עייפות אשמה בושה, בלבול וכו'.

האם מותר לנו לחזור ולעסוק במה שמעודד אותנו, כשיש כל כך הרבה פגיעות ורוע בחוץ?

המורכבות הזו מוסיפה עומס רגשי על המתח הקיים כרגע ופוגעת ביכולת לקבל החלטות שמיטיבות איתנו

מתוך כך תנו לי לעודד אתכם לחזור לפעילות עד כמה שניתן.

 

מה קורה כרגע בעסק?

 

הפגיעה השגרתית בעסק:

  • השוק קונה פחות, משמעותית פחות.
  • אתם מרגישים אשמים לעסוק במה שקשור בעסק ובכסף.
  • אתם מרגישים אי נוחות לשווק ואפילו חווים זאת כאסור.
  • אתם לא פנויים רגשית וטכנית לתת שירות לקוחות או לעסוק בכל הנ"ל.
  • הילדים בבית/ צריך לדאוג להורים / נמצאים במילואים, דואגים לבני משפחה במילואים.


הפגיעה הלא שגרתית, אבל המתקיימת לצערנו.

  • מה קורה אם בדיוק בחודש הזה תכננתם קפיצה עסקית, עבדתם עבורה בחודשים הקודמים, השקעתם זמן, כסף, פגיעה ברווחיות??
  • מה קורה אם החודש ספציפית אתם בבעיה מול הבנק, הכול היה אמור להיות בסדר אם החודש היה כרגיל, אבל הוא לא..
  • מה קורה אם חופשת הלידה מתקרבת, ואת רוצה להציג את ההכנסות הטובות ביותר, אבל שוב הן נפגעו עקב המלחמה?

 

ונראה לי שהבנתם את הראש, לנו העסקים הקטנים לרוב אין מרווח תנועה וגב שמאפשר לנו להתמודד עסקית עם המלחמה.

 

לפני שאמשיך, חשוב לי להדגיש:

***במאמר הזה – לא אעמיק בסוגיות הכלכליות והתמודדות מול הבנקים, עבור זה יש יועצים פיננסים. אם אתם מתמודדים עם קושי מול הבנק/ גופים אחרים שאתם בחובות מתפתחים מולם, מומלץ למצוא יועץ פיננסי שאתם מעריכים ויכול לעזור לכם בייצוג מול גופים אלו.***


אז מה כן עושים?

נתחיל מהבסיס, יותר חשוב כרגע לדאוג לנו מאשר להציל את העסק.

למה?
כי אנחנו העורף של המלחמה ולכן אנחנו צריכים לשמור על עצמינו לשמור על הכוחות הרגשיים והכלכליים שלנו.
כי העסק מבוסס על המשאבים שלנו הוא לא יוכל להתקיים בלעדינו.

מתוך ההבנה הזו אנחנו נפעל כרגע בעסק, מה שמתאים לכוחות שלנו, מה שמתאים לצרכים הכלכליים המיידים שלנו.

החוויה כרגע עלולה להיות של שיתוק וקיפאון, או לחילופין של התעסקות אינטנסיבית בנושאים הקשורים למלחמה.

בין לכאוב ולדאוג את המצב הקיים ולראות כל היום טלוויזיה וסרטונים לבין להיות בקיפאון או בתקיפה יש טווח אמצע, של עשיה קטנה, ממוקדת מטרה, לטובת שמירה רגשית וכלכלית עליכם.


מומלץ להתחיל בקטן במשימות כמו:

– לשלוח הודעה אחת שקשורה לעסק שלכם: גביה, קשרים, בדיקת שלום לקוחות.
– לכתוב לכם דברים שאפשר לעשות בעסק שלכם.
– להרים טלפון לקולגה/ חבר/ בן משפחה/ יועץ להתייעץ.
– להיכנס למשרד/ למחשב.
– לעשות סיעור מוחות על דף או בקבוצות פייסבוק ייעודיות – מי צריך אתכם כרגע?
– לתכנן משימה אחת עבור הבוקר הבא.

אחרי שהקיפאון מעט משתחרר ואתם מצליחים להתמקד בטובתכם הרגשית והכלכלית, זה הזמן לחשוב הלאה.

מהם הצעדים הבאים, מה עוד אפשר לעשות?


ישנם שלושה דרכי פעולה שכדאי לבחון:

1. מתן מענה ושירות לקוחות ללקוחות הקיימים ופתרון בעיות מיידיות.
בראש ובראשונה בדקו את שלומם של הלקוחות שלכם, אלו שלא מתמודדים עם איום מידי, בדקו האם יש משהו שהם צריכים מכם כרגע, והמשיכו לתת שירות.

במקביל לבחון מה הבעיות המיידיות שצריך לפתור, ויצרת מענה מראש.

שימו לב את המציאות לא ניתן לשנות, אנחנו צריכים להתאים את עצמינו ואת הפתרונות למציאות.

אל תישארו עם בעיה שאינה פתורה באמירה שאולי משהו ישתנה במציאות, זה בדרך כלל מעיד על חוסר אונים (אמיתי כמובן).

אם אתם מרגישים שיש לכם בעיה שלא ניתן לפתור אותה והיא מחייבת פתרון מידי, פנו לחברים, למשפחה ליועצים מקצועיים. בעיות תלויות זמן שלא נפתרות היום גודלת מאוד מחר.

2. איתור צרכים/ לקוחות שכרגע צריכים אותנו.

ברור שיש ירידה בשוק, אבל זה לא אומר שלא צריך אתכם – הנגשה ממוקדת לקהל היעד הזה אודות השירות אותו אתם מציעים יכולה להביא גם לקוחות חדשים.

חשוב לפתוח את הראש ולחשוב באופן יצירתי, שוב לבד או עם קולגות, חברים, אנשי מקצוע.

3. בניה ופיתוח של תוכניות חדשות שתכננתם לעשות בעסק:

לדוגמא: לטפל באתר שלכם, ליצור סרטונים וכלי שיווק עתידים, הטמעת אוטומציה ומערכות ניהול שיקלו על העתיד פיתוח מוצרים וכו' כל אלו עבור היום שאחרי.

תתחילו בלבחור את מה שמתאים לכם כרגע.

אם משהו מהדברים מרגיש לכם גדול מידי, בלתי אפשרי, אל תעשו.

מידת האנרגיות שלכם מסוימת וספציפית, ורק איתה אנחנו יכולים לפעול.

מה שמעודד הגדלת אנרגיה, היא עשיה שממלאת אתכם.

לכן העדיפו לקחת משימות שממלאות את האנרגיות שלכם, על פני מה שחייבים.

העדיפו להתחיל בקטן על פני משימות גדולות על מנת לעודד את מערכת התגמול הנירולוגית להשתחרר מהקיפאון ולחזור לעבוד.

עידוד זה יאפשר לכם להגדיל עוד ועוד את הקשב שלכם חזרה למה שמיטיב איתכם ושומר עליכם רגשית וכלכלית.

זכרו במצבי חירום ובכלל, אין תגובה נכונה יש את מה שנכון לכם.

היו קשובים לעצמכם ופעלו מתוך כך. אל תסתכלו ימינה ושמאלה לראות מה עושים אחרים, כי גם הם עושים את מה שטוב להם.

תנו לעצמכם לגיטימציה להיות כפי שאתם ופעלו בהתאם.

 

מחירים שמשלמים 'יום' אחרי המלחמה

 

לכל מלחמה יש את היום שאחרי.

יום שאחרי המלחמה, הכול מסתיים, יש שקט, ואז יש רעש. יש ציפייה שהכול יחזור על מקומו בשלום, אתמול.

הניסיון לחזור לעסק מהר אחרי תקופה מסכנת חיים, הוא קודם כל לא הגון כלפיכם.

עברתם חוויה מסכנת חיים, היא צריכה את הזמן שלה לעיבוד.

זה שהמדינה הכריזה שהמלחמה הסתיימה והילדים חזרו לבית הספר, לא אומר כלום על החובה שלכם לחזור מיד לשגרה.

צרו לעצמכם את המעבר הנדרש לכם מתקופת חירום לשגרה.

  • לקחת זמן מוגדר לחופש מלעשות, כדי לעכל, כדי לנשום כדי להחלים
  • לקחת ימי התארגנות לחזרה לשגרה, ימים שבהם נתכנן מה הולכת להיות השיגרה הקרובה שלנו, ימים שתהיה בהם גם הפקת לקחים, איך למנוע את הפגיעות שחווינו כרגע בעסק.
    כי לצערנו אירועים מסכני חיים קורים אחת לכמה זמן
  • להתחיל בלרשום את המשימות הנדרשות.

 

מה שמתאים לכם.

אל תצללו לעבודה, רק כי הלקוחות שלכם לחוצים.

זה הזמן שלכם לאהבה עצמית – לדאוג לעצמכם על מנת שתוכלו לאהוב את הלקוחות ולתת להם את השירות הטוב ביותר.

וזה נכון ליום שאחרי המלחמה.

 

בשבועות של אחרי המלחמה, מה קורה שם ומה כדאי לעשות?

 

מכירים את זה שפתאום מודיעים בחדשות שזהו, נגמרה המלחמה.

הילדים חוזרים לבית הספר, המציאות הכללית חוזרת לשגרה, ואתם אמורים גם.

בעבר כתבתי על זה פוסט שאני לגמרי מרגישה צורך לשים לכם קישור אליו, כי המילים שלו נכתבו בדיוק כשאני הייתי אחרי אירוע מסכן חיים שהסתיים.

זו חוויה מאוד לא פשוטה 'לחזור לשגרה' אז בואו נשים רגע פוקוס על מה שקורה שם:

  • אתם תרגישו את הצורך לרוץ חזרה לעסק
  • אתם תרגישו עייפות וחוסר מוטיבציה לנהל את העסק בעקבות מה שקרה
  • אתם תרגישו מחויבות לחזור לשגרה, כי אמרו שהמלחמה נגמרה וכולם כבר חזרו
  • אתם מבולבלים, יותר מידי משימות, פחות מידי כוחות
  • אתם כועסים, כי נשארתם לבד במלחמה על הישרדות העסק שלכם
  • אתם בודדים, כי כל עסק הוא ייחודי, ואין תשובות כלליות שיכולות להקל עליכם את הדרך חזרה.

 

זה פשוט כמעט בלתי אפשרי ללחוץ על כפתור 'חזרה לשגרה' והופ להיות אחרי מה שעברתם.

לכן בואו נבין את השלבים הרצויים:

השלב הראשון:

שלב ליקוק הפצעים, אל תנסו לדלג עליו ולרוץ לעשיה.

התבוננו על כל מה שחרב לכם בעסק, שתכננתם ולא קרה, שהרס לכם עשייה של תקופה ארוכה.

תנו לכאב להיות, כי הוא זה שיאפשר לכם גם לקבל החלטות שטובות לכם בעסק.

כפי שכבר רשמתי במאמרים קודמים אני לא פסיכולוגית, מאמנת או מטפלת אני יועצת עסקית.

מעבר לאדם שבי שכואב את הצער שלכם על האובדן העסקי, אני מתבוננת על תהליך קבלת ההחלטות בעסק.

תהליך זה ככל שעושים אותו מיטבי יותר מאפשרים להחלטות להיות יעילות להשגת המטרות שלכם.

ולכן חשוב לתת לכאב מקום, כי אחרי שהוא מתקיים, ואחרי שהוא משתחרר מעט, גם יבואו אליכם באופן טבעי הרעיונות המדויקים יותר לניהול העסק שלכם, עם תובנות יעילות לגבי שמירה על העסק ופיתוח שלו.

 

השלבים הבאים –

2. חזרה הדרגתית לשגרת עבודה – מתן שירות לקוחות ושיווק.
3. איתור פתרונות למניעת פגיעה חוזרת בניהול העסק עתידית במצבים מסכני חיים.
4. פיתוח מוצרים ושירותים תואמי תובנות.

אני אחזור שוב, מומלץ לא לחזור מיד ולתת לעצמכם זמן לעבד את מה שקרה, על מנת למנוע שחיקה.

אירועים מסכני חיים שותים את מאגרי האנרגיה שלנו, חזרה לעסק כאילו כלום לא קרה, אומרת שאתם פועלים בעסק בחסר של אנרגיות, זה כמו לנהל עסק על הלוואות לאורך זמן.

זה יפגע ביכולת של העסק להצליח לטווח הרחוק, זה יפגע ביכולת שלכם לקבל החלטות, ולמען האמת זה לא מגיע לכם, גם אתם עברתם משהו חריף לאחרונה.

 

מחירים שמשלמים לאורך זמן ומה כדאי לעשות

 

את החלק הזה של המאמר ממש חשוב לי שתקראו.

מלחמה לא מסתיימת ביום שאחרי.

מלחמה גם לא תמיד מסתיימת שנים אחרי.

עסקים רבים עלולים לחוות את מה שאני מכנה בשפה אישית ולא מקצועית 'פוסט טראומה כלכלית'.

פוסט של הטראומה הנוגעת למשבר העסקי שחוויתם בזמן מלחמה

חשיפת תחושת חוסר האונים המתקיימת בחוסר הוודאות, נוסף לפגיעה הנוצרת בהבנה שלפעולות שאנו עושים אין קשר לתוצאות, הינה באה מלחמה ומחריבה את כל מה שעשינו קודם.

 

אני ארחיב כי זה חשוב.

הלכה בידוע שאין וודאות בעולם.

אף אחד מאיתנו לא יכול להתחייב שהוא נושם בדקה הבאה.

אבל לכל אחד מאיתנו יש מנגנוני הגנה שנועדו לשמור עלינו מפני מחשבות מציקות שכאלו, משום שאם כל הזמן נפחד על קיומנו, לא נוכל לחיות כהוגן.

 

אצל עסקים, יש יתר על כן. מה הכוונה?

להיות עסק משמעו לפעול בזירה של חוסר וודאות כלכלית, אין לנו משכורת קבועה.

עסקים חדשים מתמודדים עם אי וודאות ברמה גבוהה מאוד.

עסקים ותיקים לאט לאט יוצרים את הוודאות שלהם בעסק – ברור להם יותר איך השיווק עובד, וכמה כסף בדרך כלל נכנס כל חודש, ואיזה חודש מכניס יותר ואיזה חודש פחות, ובשנה כמה מרוויחים.

ביום יום אנחנו מסוגלים לשאת את אי הוודאות, אנחנו מגנים על עצמינו בדרכים רבות.

איך אני יודעת זאת? מניסיון, עסקים צעירים שאינם מסוגלים לשאת אי וודאות, נסגרים מהר.

 

מה קורה כשמגיעה המלחמה ומשקפת לנו באופן חריף ביותר את חוסר הוודאות בקיום עסק, ובואו נזכור שעסק זה לא רק משמעות, זה גם כסף – צורך הישרדותי שלנו.

אנחנו מגיבים באותה הצורה כמו שנגיב לכל איום – מלחמה, קיפאון או בריחה.

שלושת ההתנהגויות האלו לא משרתות אותנו באופן יעיל כשמדובר בעסק.

הניסיון להילחם על יצירת וודאות במצב של חוסר וודאות נידון לכישלון, הקפיאה למול הצרכים העסקיים גם היא לא מאפשרת לפתור אתגרים מיידים בעסק והבריחה בלעסוק בדברים אחרים, משאירה את העסק מיותם ופגיע.

 

בנוסף על כך בזמן מלחמה נגלה לנו חוסר אונים הקשור לרציפות:

יש לנו תפיסה של רצף: אנחנו עושים מעשה והוא מביא לתוצאות.

אבל מה קורה אם עשינו מעשים רבים ופתאום באה מלחמה וחרבה לנו.

פתאום כבר לא ברור לנו שיש משמעות אמיתית לעשיה שלנו.

לתחושת האחריות שלנו על העסק מתווספת תחושה עמוקה של חוסר ביטחון ביכולת שלנו להשיג את היעדים.

אנחנו מחפשים משאבים אחרים חיצוניים לנו שיצילו את העסק: ניסיונות כמו היקום יעזור לנו, חווית שפע וכדו'

אגב אין איתן בעיה כתפיסות באופן כללי, אך כאשר אין האחראיות המרכזיות על הצלחת העסק שלנו, כלומר איננו בוטחים במידת האחריות שלנו, חווית חוסר האונים גדלה.

 

כל זה בזמן אמת, בזמן הסכנה. אבל זיכרון החוויה הזו של חוסר האונים מול חוסר הוודאות וחוסר הרציפות, נצרב בנו ומשפיע על ניהול העסק בטווח הנרחב יותר.

כיצד?

עסקים שחווים פעמים רבות את חווית חוסר האונים בעקבות אירועים מסכני חיים או עסקים שחוו בילדותם פעמים רבות אירועים מסכני חיים, עלולים לנהל את העסק שלהם עם אותו הזיכרון ועם אותה התגובה.

  1. בריחה: התנהלות לא מתואמת למציאות -התעלמות מצרכים של העסק.התעלמות מהצורך להרוויח כסף.התעלמות מזיהוי הצרכים של הלקוחות.התעלמות מהדיוקים העולים מהמציאות לטובת פיתוח העסק.התנהלות כאילו העסק כבר בפסגת הצלחתו.
  2. תוקפנות : ניהול עסק תחת חווית חירום -"אני חייב להרוויח עכשיו.""אני חייבת לסגור עסקה""אם זה לא מצליח לי בחודש הקרוב אני סוגרת את העסק" וכו'.ניהול שמנסה לזרז את העניינים, על אף שלמציאות העסקית יש את הקצב שלה.
  3. קיפאון: ניהול משותק -ניהול איטי.ניהול מבוסס מצבי רוחחוסר מוטיבציהחוסר ביטחון ביכולת לנהל את העסק בהצלחהחוסר ביטחון ביכולת לפרנס ועוד.

 

מה כדאי לעשות?

גם כאן אני כותבת את דברי מזווית היועצת העסקית, איני מטפלת בטראומות, אך כן מחפשת מעקפים שיעזרו ויאפשרו השגת יעדים רצויים.

 

בזמן מלחמה:

כדאי לשים לב למחשבות אלו שעולות בכם:

בין אם מחשבות אשמה – איך הגעתי למצב הזה, מה עשיתי לא בסדר וכו', ובין לתחושת חוסר האונים ולפגיעה בוודאות.

דברו מחשבות אלו בקול.

אמרו לעצמכם שזה מה שאתם חושבים ואפשרו לרגשות ולמחשבות האלו להתאוורר.

לאט לאט יעלו בכם קולות נוספים שיגנו עליכם ויחזירו לכם את הביטחון – שאתם תצליחו להתמודד עם המשבר, שזה לא האתגר הראשון שאתם חווים וכו'.

כל אחד ואחת והמחשבות המחזקות שלה.

אל תנסו לרוץ לפתרונות, היו מודעים לחוויה, תנו לה מקום, זה יאפשר לה גם ללכת.

וחפשו את הדברים הקטנטנים שאתם יכולים לעשות לטובת העסק.

 

אחרי המלחמה :

אם אתם מזהים את עצמכם עם 'פוסט טראומה כלכלית', דעו שאתם לא לבד.

יש לא מעט עסקים שמתמודדים כמוכם. זה אכן נושא לא מדובר, אבל הוא אמיתי מאוד.

במצב כזה, כדאי שיתקיימו שלושה דברים.

 

  1. זיהוי המקומות בעסק בהם אתם מתנהלים 'תחת אש':
    בתקיפה, בשיתוק או בבריחה.סמנו לעצמכם מקומות אלו.
    לא בהכרח תוכלו לשנות את אופי הפעילות שלכם באופן מידי אבל היכולת לזהות איפה אתם פועלים שלא מתוך טובת העסק, אלא בעקבות זיכרונות עבר יאפשרו לאט מרחב חשיבה באירועים אלו.
    בכך יתאפשר לכם ליצור קבלת החלטות טובה יותר לעסק ולכם.
  2. הבנת הוודאות הקיימת בעסק.
    חיפוש המקומות בהם כן מתקיימת וודאות.
    זה תהליך ארוך של כשנה ויותר.
    מה עובד לכם בשיווק, מה עובד לכם בסגירת עסקה, מה קורה במרחב בין רעיון עסקי שעולה עד לרווח ממנו וכו'.
    ככל שהפעולות העסקיות שלכם יהיו יותר מנוטרות ותדעו מה עשיתם כך תוכלו לזהות את הוודאות.
    מומלץ לייצר שיגרת עבודה ושיגרת שיווק ולאפשר לעצמכם לבחון אותם לאורך זמן.
    מומלץ לפעול לפי תוכנית עבודה ולא לפעול מהמותן, כדי שתוכלו לזהות את המעשים שאתם עושים, תוכלו לשפר אותם עם הזמן.
    פעילויות עסקיות נשלפות יכולות להיות יעילות באופן כללי, אבל עבורכם אלו שהוודאות העסקית נפגעה, אנחנו צריכים לחזק את חווית הוודאות, ולכן עבודה עם שיגרה ותוכניות עבודה יכולה להגדיל את ההבנה מה אתם עושים, מה אתם עושים נכון, אילו פעולות מועילות לכן, אילו לא.בכך להגדיל את חווית הוודאות ויצירת רצף מחשבתי בין עשיה לתוצאות
  3. איתור החוזקות והעלאתן על נס.
    מול חוסר האונים המתקיים בחוסר הוודאות יש לאתר את החוזקות הקיימות לכם בעסק ולהתמקד בעשייה דרכן, דווקא דרך החוזקות שלכם.
    לכל אחד יש חוזקות ייחודיות לו: אצל האחד זה כתיבה, האחר קשרים, השלישי יכולות כלכליות, הרביעי – מגנטיות וכו'.
    מודעות לחוזקות הייחודיות לכם בעסק תאפשר לכם לחזק את חווית הביטחון ולהפחית את חווית חוסר האונים.לאורך זמן תרגישו יותר בטוחים

 

לסיכום:

 

זה היה מאמר קשה עבורי לכתיבה, כי הוא עוסק בחלקים האפלים יותר של הניהול העסק.

לא עוד משמעות ומילים עוצמתיות, שהן אכן הסיבה שלנו להרוויח כסף דווקא דרך ניהול עסק.

אלא על הישרדות עסקית והתמקדות בקשיים הנוצרים כתוצאה מהישרדות נוכח אירועים מסכני חיים.

גם המלחמה הזו עושה מצב רוח רע במיוחד, אז זה רק הוסיף לקושי.

אבל הנושא הזה חשוב מכדי להשאיר אותו סמוי מהעין, המלחמה גובה מאיתנו העסקים מחירים מאוד לא פשוטים עם השפעות אפשריות לטווח הרחוק.

מקווה שמדריך זה יאפשר לכם לקבל החלטות עסקיות טובות יותר ולהשיג את היעדים הרצויים לכם למרות האירועים הקשים מולם אנו מתמודדים בעבר, בהווה ובעתיד.

 

תודה שקראתם, מוזמנים לשתף אותי בתובנות שלכם מהמאמר.

 

בשורות טובות לנו ולכולם.

 

רות

לקביעת יעוץ עסקי אצל רות זיו