'אסטרטגיית ניהול עסק' – מה זה? ולמה אתם צריכים את זה בעסק שלכם?

אסטרטגיית ניהול, הבסיס להשגת יעדי העסק

תמונה זו מתארת מסלולים רבים הקיימים בדרך להצלחה, תמונה זו שייכת לכותרת המאמר

תוכן עניינים

אויש.. אני לא מאמינה שאני עושה לכם את זה, אם יש משהו שאני מתעבת זה שאומרים לעסקים – אנשים שמנהלים עסק, מה הם צריכים לעשות.

ותמיד יש מה שהם צריכים, חייבים והכרחיים. מה שהופך את הניהול העסקי ללחוץ, תמיד תחת אשמה ומבולגן בין "הצריכים" השונים.

אז לא, הכותרת מטעה, אתם לא צריכים לעשות שום דבר בעקבות המאמר הזה, אם מה שאני כותבת מעניין אתכם, אתם מרגישים שהוא מדויק עבורכם, אתם יכולים בכוחות עצמכם או בעזרתי לפתח את אסטרטגיית ניהול העסק שלכם.

ועכשיו נתחיל, אתם כבר יודעים שאני יועצת עסקית לא מעט שנים, ולמען האמת אני יועצת במשרה מלאה, ומבחינתי היעוץ העסקי הוא מקצוע, שצריך וחובה להתפתח בו, להגדיר את המחויבות שלי בו, ואת גבולות השירות וכו'.

לאורך השנים אני מזהה שהמטרייה הציבורית כלפי עסקים עוסקת בתאוריות.

יש תאוריה שפרסום בפייסבוק עוזרת להגיע ללקוחות, ויש תאוריה אחרת שחייבים לעשות רילס בעסק כי אחרת איך יהיה לכם עוקבים, תאוריה שלישית עוסקת בכלל בתסריט שיחת מכירה ואיך אתם נדרשים למכור, וכמה כסף אתם צריכים לתת הנחה, ואיך מנהלים משא ומתן, ואיך עושים משפך שיווקי.

כל אלו הם תאוריות – תבניות פעולה לקידום עסק.

העובדה שאני קוראת להם תאוריות, אינה אומרת שהן לא נכונות או יעילות, אבל הן לא עובדה.

הן לא עובדה כמו שכדור הארץ הוא עגול.

לא עובדה מוכחת שאינה ניתנת להפרכה ונכונה בכל מקום שבו תתבוננו על העולם.

הן מועילות לחלק מהעסקים ואינן אפקטיביות לאחרות. מה שלא מייתר אותן כמובן, תאוריות זה דבר חשוב וגם תבניות פעולה.

רק פשוט דמיינו שאני פותחת חנות בגדים לגברים נשים וטף, שמוכרת רק וואן סייז בשלושה סגנונות שונים.

האם העובדה שהחנות מוגדרת לכולם, תאפשר לכל אחד מהבאים לחנות פתרון?! לא, רק לאלו שאוהבים את הסגנון והמידה מתאימה עבורם.

אז כשאנחנו לוקחים תאוריות אקדמאיות או מבוססות התנסות בשטח, האם אנחנו יכולים לצפות שיעבדו לכולם?! לא.

כלומר אין שיטת שיווק שמתאים לכולם

אין טבלת ניהול שמתאימה לכולם

אין נוסחת תקשורת עם לקוחות שמתאימה לכולם

אין שיטת תמחור שמתאימה לכולם

ולכן בדיוק נדרשת אסטרטגיה לניהול עסק.

האסטרטגיה לניהול עסק – היינו יצירת תוכנית אישית: אסטרטגית פעולה לשגשוג העסק הייחודית לבעל העסק.

אסטרטגיות פעולה הנובעות מתוך המאפיינים הייחודיים לו, והמטרות אותן הוא רוצה להשיג.

כלומר, "טיילור מייד" – בדיוק כמו שאתם ייחודיים והעסק שלכם ייחודי, והמטרות שלכם הן רק שלכם, גם הדרך צריכה להיות כזו שמותאמת לכם
.
אסטרטגית ניהול לוקחת בחשבון את מאפייני בעל העסק, חוזקותיו ומורכבותו ואת המטרות שלו, ומטווה דרך, תוכנית פעולה – מהמקום בו הוא נמצא כרגע עד למקום שאליו הוא רוצה להגיע.

האסטרטגיה מבוססת לוגיקה עסקית והיכרות עם השיטות השונות הקיימות לקידום, שיווק ומכירת מוצרים בעסק, איך אינה מקדשת מידע זה, אלא מתאימה מתוכו את הצעדים והמיומנויות הנדרשות לפיתוח העסק.

חשוב לדעת, אני בוודאי לא היועצת היחידה שעובדת כך.

לכן אני ממליצה כך, במידה ואתם רוצים ייעוץ אסטרטגי לניהול העסק, זה מה שהייתי שואלת את היועץ העסקי: האם יש לו תבנית להצלחה או שהוא הולך איתך בדרך שלך עד להצלחה.

ובואו נעמיק,

איך מתנהל ייעוץ עסקי לפיתוח אסטרטגיית ניהול עבורכם?

לקביעת יעוץ עסקי אצל רות זיו

איך מתנהל ייעוץ עסקי לפיתוח אסטרטגיית ניהול עבורכם?

 

שלב מס' 1: הכרות מעמיקה אתכם

מנהלי העסק, אתם הכוח, הידע והמוטיבציה, אתם בעלי המשאבים הקיימים לניהול העסק, לכן על מנת לבנות תוכנית פעולה – אסטרטגית ניהול מדויקת עבורכם, צריך קודם להכיר אתכם:
מידע טכני, תשוקות, צרכים, רצונות, דאגות, גבולות נדרשים, ניסיון עבר, ידע קיים וכו'.

זה לא פגישה אחת של היכרות, אלא לאורך כל התהליך, מתוך הבנה שבסיס אסטרטגית הניהול הוא להכיר אתכם כמנהלים.

מתוך ההיכרות המתקיימת לאורך כל הדרך, אנחנו מזהים מאפייני ניהול קיימים, חוזקות ואופייני התנהגות המשפיעים על ניהול העסק.

לדוגמא: אימפולסיביות, adhd, ביקורתיות, דיפלומטיות, חיבור חזק לקהל היעד, cptsd, מוטיבציה גבוהה, גלים רגשים, חוסר ביטחון או עודף ביטחון , יחס לכסף וכו'.

הזיהוי מתקיים ללא שיפוטיות וללא ניסיון לשנות את הקיים.

באסטרטגיות לניהול עסק, אין עניין לעשות עבודה מעמיקה על שינוי הרגלים, תפיסות פנימיות וכו', אלא באיתור אופייני הניהול, ולאחר מכן מציאת פתרונות יעילים להשגת היעדים יחד עם הקיים.

למה? כי בתוכנית פעולה לאסטרטגית ניהול עסק המיקוד הוא מטרות מעשיות להשגת יעדי העסק.

לכן אני אומרת ללקוחות שלי, לבוא גם כשהם לא עושים "שיעורי בית", כי זו הזדמנות מופלאה להבין עוד משהו על אופן הניהול שלהם ועל הצרכים שלהם.

לפעמים זה מגלה שדילגנו שלב בהתקדמות למטרה, לפעמים נגלה שהאסטרטגיה שנבחרה לא מדויקת וצריך לחשב מסלול מחדש. בכל מקרה נלמד משהו על המנהל וזה מה שחשוב.

אני גם שמחה כשהלקוחות שלי נפגשים איתי והם לא במיטבם.

כלומר אני מצטערת על סבלם, אבל זו גם הזדמנות להבין מה היא אסטרטגיית הניהול הנדרשת לימים השונים בחיים, לא רק באלו שהמוטיבציה והכוחות בשמיים.

 

שלב 2 : הבנת היעדים והגדרתם

 

שלב זה נעשה במקביל להיכרות וזה יצירת הגדרת מטרות התוכנית: לאן רוצים להגיע בעסק? יותר רווחים, יותר זמן פנוי, הגדלת קהלי יעד, יצירת משמעות גבוהה יותר, הקמת עסק מ -0 .

לא משנה מה.

במקביל להכרות והדיוק במקום בו אנו כיום בעסק, נדרשת להיות בהירות מדידה, למטרות – לאן נרצה להגיע.

אגב שיווק הוא לא יעד, הוא אמצעי להשגת יעד. גם פייסבוק או אינסטגרם הוא לא יעד, הוא רק אמצעי.

מה שכן, אם החלטתם שזה אמצעי נדרש בדרך ליעד, באמת כדאי ללמוד אותו כמו שצריך אצל יועצים/ אנשי מקצוע מתאימים/באופן עצמאי.

אסטרטגית ניהול מבוססת על הבנת המקור וידיעת היעד. רק כך אפשר להחליט את הצעדים ולבנות תוכנית לאסטרטגית ניהול שעובדת עבורכם.

 

שלב 3: אבחון העסק הקיים

אבחון הפעילות העסקית לפי מחלקות: אסטרטגית מוצר, שיווק, מכירות, ניהול פיננסי, שימור לקוחות, ניהול זמן וכו'.
איתור 'חורים' בעסק, מקומות שבהם העסק אינו פועל באופן שמאפשר את השגת היעדים העסקיים שהוגדרו בשלב 2.

 

שלב 4: הגדרת תוכנית אסטרטגיה ניהולית מותאמת

איתור פתרונות המותאמים בדיוק לאותם 'חורים' שזוהו, ומתאימים לכם, למאפיינים הייחודים שלכם וליעדים שתרצו להשיג.

שלב זה, הוא שלב של למידה, מה בדיוק הפתרון המתאים ביותר לכם ולעסק שלכם.

כחלק משלב זה נדרש גם לפתח מיומנויות ניהול רלוונטיות.

מיומנויות כגון:

ניהול משא ומתן, ניהול מוטיבציה והנעה, ביטחון מול כסף, ניהול כסף, ניהול שיגרת עבודה, ניהול זמן, שיגרת שיווק, מיומנויות תקשורת, מיומנויות העוסקות בקבלת החלטות ועוד.

מיומנויות אלו הן הבסיס המאפשר הגברת האפקטיביות בפעולות העסקיות החדשות שמוגדרות תוך כדי תהליך.

לדוגמא אם נדרש לבנות אסטרטגיה שיווקית, אז מיומנות של יצירת שיגרת שיווק, חיזוק ביטחון, ניהול מוטיבציה, כל אלו יאפשרו מימוש טוב יותר של אסטרטגית השיווק בעסק.

 

שלב 5: ליווי בדרך להשגת היעדים העסקיים

ליווי בביצוע אסטרטגית הניהול, עד להשגת היעד.

כי אסטרטגית הניהול דורשת דיוקים כל העת כדי לאפשר לעסק שלכם להגיע ליעדים שלו, כדי לאפשר לכם לממש את החלומות שלכם, באופן שמדויק ונוח לכם.

אחת המטרות החשובות בשלב זה, זה בנית וודאות בניהול עסק.

וודאות היא צורך בסיסי בניהול עסק, העדרו מייצר פעילות לא מאורגנת, אי שקט קבוע ותחושת תסכול וכישלון.

לכן בנית אסטרטגית ניהול עד ליצירת ביטחון והגברת הוודאות ביכולת לנהל עסק ולהרוויח ממנו כסף, מתוך נחת, מהווים מרכיב משמעותי בשלב הליווי.

 

אז את יודעת ללמד פייסבוק?

יש שישאלו אותי כרגע, רגע אז לא הבנתי, את יודעת ללמד איך להיות בפייסבוק ובאינסטגרם?

התשובה היא כן.

אבל אם תרצו מומחה ספציפי לרשתות חברתיות, יש טובים ממני, ממליצה להכיר כאן, מתחם מידע מקצועי בנושא.

אם המטרה שלכם היא שהעסק ירוויח יותר כסף, יהיה משמעותי יותר, ואתם רוצים לנהל את העסק באופן המתאים והנעים ביותר עבורכם, אז יעוץ לאסטרטגית ניהול תאפשר לכם גם ללמוד איך לשווק ברשתות
החברתיות או איך לנהל תזרים בפועל אבל גם לפעול באופן יעיל ושלם יותר בעסק.

 

סיכום

 

פיתוח אסטרטגיות לניהול עסק – זה ה- 'איך' שאני יועצת עסקית.

אני פועלת מתוך הרצונות והצרכים של מנהל העסק אל כיוון העסק הרצוי, ללא הלבשת תאוריות אלא על ידי בחינה קבועה של הפתרונות לצרכים ולאופייניים הקיימים לו כעת.

באופן הזה הצמיחה העסקית, מתקיימת מתוך בהירות וודאות בדרך, מתוך נחת ותחושת ליווי צמודה, ומתוך ביטחון למנהל העסק שהדרך שלו תוביל אותו אל המטרה.

לא כי הדרך היא היחידה הנכונה, אלא כי היא מתאימה לו יותר, אז קל ובטוח יותר ללכת בה.

השיטה הזו מפחיתה את השחיקה בניהול העסק, וככל שמאמצים יותר אסטרטגיות מדויקות לניהול העסק, בהתאם למנהל העסק, כך העסק יכול להמשיך ולצמוח, לממש את החלומות ולשגשג.

ואולי זה הכי חשוב לי במאמר הזה, אין דרך אחת להצליח, יש את זו שעובדת לכם.

מצאו אותה, מגיע לכם

ליצירת קשר עבור יעוץ, לחצו כאן.

 

רות

לקביעת יעוץ עסקי אצל רות זיו