לוגו רות זיו
077-8040068

חייגו לקביעת פגישה

איכות חיים עסקית – wellbeing לעצמאים

מה זה wellbeing לעצמאים ואיך להטמיע מושג זה בעסק?

תוכן עניינים

אהבתם את התוכן?
מוזמנים להיות שותפים על ידי buymecoffee
תרומתכם תעודד יצירת תכנים איכותים נוספים.

"כשאני אצליח, אז אני אוכל להרשות לעצמי לקחת מנוחה מהעבודה"

זו היתה תשובה של אחת המשתתפות בהרצאה על איכות חיים עסקית שהעברתי לקבוצת עצמאיות.

 

מזדהים?

האם גם אתם מצפים מעצמכם לעבוד ללא תנאים מתאימים, ללא מנוחה, עד שתשיגו את ההכנסה שאתם צריכים?

זו תפיסה הגיונית לדעתכם, לנהל שיגרת עבודה, אם אתם עוד לא מביאים את המשכורת הנדרשת הביתה?

 

כאן במאמר הזה, אני רוצה לומר לכם 'כן'.

כן הגיוני שתנהלו שיגרת עבודה מותאמת לכם,

כן הגיוני שיהיו לכם הפסקות אוכל בעבודה וזמני עבודה מוגדרים,

כן הגיוני לסיים את יום העבודה.

כן הגיוני לדאוג לסביבת עבודה נוחה וטובה עבורכם עוד לפני שאתם מרוויחים.

כן אתם צריכים תנאים טובים כדי להצליח.

אף אחד לא מצפה מצמח לגדול ללא תנאים,

אף אחד לא מצפה משכיר לעבוד ללא הזכויות שלו,

אבל אנחנו כן מצפים זאת מעצמינו בעסק.

למה?

כי אנחנו עצמאים.

הציפיה הזו לא משרתת אותנו בהיבט העסקי, לא מועילה לנו כלכלית ואני אומרת זו כיועצת עסקית.

 

תמשיכו לקרוא, כי הנושא הזה הוא בבסיס היכולת לנהל עסק לאורך זמן.

איכות חיים עסקית – מה זה?

 

איכות חיים עסקית – Wellbeing  מיוחס בד"כ לשכירים בחברות, אבל שייך כמובן גם לנו העצמאים.

איכות חיים עסקית משמעותה שמירה על חוויה מיטבית של מנהל העסק ועוסקת בנושאים הבאים:

יציבות פיננסית, סביבת עבודה מיטיבה, איזון בין העסק לשאר החיים, שגרת עבודה מותאמת,

יציבות רגשית ניהולית ושמירה על כוחות הנעה ומוטביצייה.

 

בעסק האחריות על יצירת איכות חיים עסקית היא לא חיצונית לנו, אלא בבעלותינו.

אנחנו אחראים לייצר לנו אורח חיים עסקי איכותי, מותאם עבורנו.

כלומר אנחנו אחראים להקפיד להתחשב בכל החלטה ניהולית ותפעולית בעסק בחוויה שלנו כאנשים שמנהלים עסק.

אנחנו שומרים על ניהול עסקי שתואם את האופי, הערכים והמשמעות שלנו.

 

למה כדאי לשמור על איכות חיים עסקית?

כי מגיע לנו.

חשבתם פעם מה היה קורה אם הייתם שכירים?

האם הייתם מצפים מהבוס שלכם שידאג לכם, שלא יעבור את הגבול בין בית לעבודה, שלא יעמיס? אז נעים להכיר, עכשיו אנחנו הבוס, וזה חובתנו לדאוג לעובד שלנו, אנחנו.


כי זה לא יעיל אחרת.

שמירה על איכות חיים עסקית, משמרת את הכוחות ואת המוטיבציה לניהול עסק לאורך זמן, מגדילה את יעילות ניהול הזמן, ומאפשרת קבלת החלטות טובה יותר.

אי שמירה על איכות חיים בניהול העסקי, מייצרת שחיקה, וגורמת לנו ליצירת פיצויים אחרים שאינם בהכרח מיטיבים איתנו.

כאשר אנחנו מנהלים עסק, זה לא ספרינט – להספיק עכשיו, כמה שיותר מהר להשיג את היעד הקרוב, אלא מרתון.

מרתון הדורש ניהול כוחות מתמשך לאורך זמן, כדי להשיג יעדים באופן עקבי ויציב.

אי נוחות באופן כללי יכולה להתקיים למשך זמן קצר מאוד, לאחר מכן היא מייצרת עיוותים שמטרתם לפצות על הקושי שלנו. כמו:

  • פיצוי תפיסתי – תפיסות שגורמות לנו להרגיש בנוח עם הסיטואציה אבל לא עוזרות למטרה שלנו לדוגמא: 'זה טוב לחיות בצניעות'.
  • פיצוי פיזי – לדוגמא קניות מרובות כדי לפצות על העומס.
  • פיצוי ריגשי – יצירת שיתופי פעולה וקשרים עסקיים שאינם מיטיבים איתנו, פריקת תסכולים על לקוחות, ספקים, אנשים שאנחנו אוהבים, כי העומס מציף וכו'.

 

איך מייצרים איכות חיים עסקית?

מיקוד בנושאים החשובים בעסק, אך לא הדחופים.

המטרה לייצר נהילות עסקית טובה יותר, לשחרר עומסים ידועים מראש, והכי חשוב לדעת לסגור יום עבודה ולחזור הביתה, לא רק פיזית אלא גם מנטאלית.

ובואו נרחיב.

 

הסוגיות שחשוב לשים לב אליהם באיכות חיים עסקית – כדלהלן:

 

יציבות פיננסית –

יציבות פיננסית משמעותה, יצירת ביטחון בתזרים העסקי.

  1. הבנת התזרים העסקי, ויצירת בהירות לגבי מצב הכסף הקיים בעסק, והמשכורת שאפשר למשוך.
  2. אירגון התזרים העסקי בנפרד מהתזרים הביתי, ובדרך המאפשרת למשוך משכורת קבועה.
  3. איתור / יצירת מקורות הכנסה שמייצרים יציבות עסקית.
  4. יצוב הליכי שיווק והליכי המכירות, ע"מ לייצר יציבות פיננסית.

 

שיגרת עבודה – סדר יום עסקי מובנה ומאורגן

כעצמאים יש לנו פריבילגיה לקבוע את שעות העבודה שלנו.

יחד עם זאת, מרבית העסקים אותם אני פוגשת נוטים לעבוד כל יום או כל היום.

כך לפחות הם חווים את היום-יום שלהם תמיד סביב עבודה.

בזמנים שבהם הם לא עובדים הם חווים אשמה.

כל אלו בסיס משמעותי לייצירת שחיקה.

האמת שאין בזה צורך.

זמן עבודה ממוקד של מס' שעות בשבוע על הניהול ופיתוח העסק, יכול להיות אפקטיבי עשרות מונים מאשר להגדיר שכל יום וכל היום הוא יום עבודה.

הגדרת שיגרת עבודה כוללת:

  1. ימי עבודה מוגדרים.
  2. שעות עבודה מוגדרות – התחלת עבודה ושעת סיום.
  3. שיגרת עבודה קבועה הכוללת בתוכה זמני עבודה על : ניהול פיננסי, פיתוח עסקי ומקצועי, שירות לקוחות, שיווק.
  4. הגדרת יעדי מכירות ברורים ולוג פעילות שיווקית ידוע מראש.
  5. הטמעת הכלל – שלא עובדים אז לא עובדים, או אפילו בהקצנה 'להפיל את העט כשנגמר זמן העבודה.'
  6. קביעת שיחות מכירה ותקשורת עם לקוחות לזמני עבודה בלבד.
  7. זיהוי צרכים – בדקו מה הצרכים שלכם האישים בתוך ניהול העסק – זמני הפסקות, ימי חופש, שיטת עבודה וכו.
    ממשו אותם בתוך שיגרת העבודה.
    העסק צריך להתאים לכם כדי שיוכל להצליח.

 

סביבת עבודה מיטיבה

עוד סוגיה שנדחקת לשוליים זו חווית העבודה שלנו העצמאים.

המוכנות לעבוד בכל מקום, לספוג סביבת עבודה רעילה או פשוט לא מיטיבה, הנטיה לחכות לאירגון המשרד עד ש.. ועד בלי די.

סביבת עבודה לא מתאימה, הן מהבחינה הפיזית של חוסר נוחות בכלי העבודה, והן ברמת האנשים שמקיפים אותנו, לאורך זמן מייצרת שחיקה, הפעילות היומיומית בעסק כרוכה ביותר מאמץ, בעקבות אי הנוחות ולכן היא נפגעת.

הנטייה שלנו כעצמאים, היא קודם לרצות להוכיח את עצמינו, להוכיח את היכולות של העסק, ורק לאחר מכן לדאוג לצרכים שלנו.

אבל אנחנו כמו שאר בני האדם העובדים זקוקים לתנאים שמאפשרים לנו להצליח.

עסק שפועל באופן עיקבי, בסופו של דבר ירוויח.

יכול להיות שזה לא יהיה מהמוצר הראשוני או הרעיון הראשוני, אבל כשהולכים עם שתי רגליים על הקרקע העסקית בסופו של דבר מפצחים את האתגרים והעסק שמתפתח מייצר הכנסה.

אתם לעומת זאת (כולנו בעצם) יכולים בשלב הזה כבר להיות מותשים ולקבל החלטות שלא טובות לנו או לעסק.

כי בנוסף לאתגרים הטבעיים הקיימים בעסק, חוסר הנוחות הקיימת בסביבת העבודה הלא מותאמת הן פיזית והן חברתית, משפיע על קבלת ההחלטות ושוחק.

אז למה צריך לדאוג:

  1. סביבת עבודה פיזית שנוח ונעים לעבוד בה, שכיף לקום אליה בבוקר, שגורמת לכם להרגיש שכאן אתם יכולים להצליח. משרד, פינת עבודה בבית, עבודה בבית קפה.
    לא משנה העיקר שיהיה לכם מרחב שטוב לכם לעבוד בו.
  2. סביבת עבודה חברתית מיטיבה – בחרו בקפידה את האנשים שנמצאים לידכם, שאתם חולקים איתם את חווית העסק, אנשים שגורמים לכם ביטחון, סומכים עליכם, מאפשרים לכם מרחב בטוח לחשוב.

זכרו את הכלל, כל אחד שמזלזל בכם, לא סומך עליכם, לא מאפשר לכם להרגיש שתצליחו, מעכב את ההצלחה שלכם, מוריד לכם את הערך ובסופו של דבר פוגע בכם כלכלית.

 

למה קודם "איכות חיים עסקית"  ואח"כ שאר המטרות בעסק?

אם קראתם את המאמר והגעתם עד לכאן ואתם אומרים לעצמכם, "אוקי, על מה כל המהומה, אני חייב קודם להרוויח את הכסף שלי, הכותבת (כלומר אני😊) חייה על ענן , אין לה מושג שאין לי זמן בכלל להשקיע בחשיבה על זה"

אז :

א. יכול להיות שאני חייה על ענן, אבל זה ענן טוב, שאני שמחה בו 😊

ב. איכות חיים עסקית קודמת לפיתוח המוצר, לשיווק ואפילו למכירות.
כי זו יצירת התשתית ההכרחית לעסק מצליח, יציב לאורך זמן.
גם אם זה אומר שצריך עוד חודש לנשוך את השפתיים ביחס להכנסות.

 

אם קראתם עד כה, זה אומר שהנושא מעניין אתכם במידה כלשהי.

הרשו לעצמכם לבחון את אורח החיים העסקי שלכם, ולהגביר בו את איכות החיים.

ראו בכך חלק משמעותי מניהול העסק.

 

בהצלחה.

לקביעת יעוץ עסקי אצל רות זיו

לקביעת פגישה ב-WhatsApp