אהבתם את התוכן?
מוזמנים להיות שותפים על ידי buymecoffee
תרומתכם תעודד יצירת תכנים איכותים נוספים.
אם אשאל אתכם, מה הדבר המשמעותי ביותר, שאתם הולכים לעשות היום בעסק שלכם?
חשבו על כך רגע..
יש לכם?
מהמם.
מה שעשיתם כרגע, היה קבלת החלטה – תיעדוף של המשימה שבעינכם היא החשובה ביותר.
מה השפיע על כך שזו התשובה שבחרתם לענות לעצמכם?
על זה בדיוק נדבר כאן במאמר זה, נסקור מתוך סקרנות את המרכיבים המשפיעים על קבלת ההחלטות.
בסוף המאמר הצעה לתרגול ולהתבוננות באופן קבלת ההחלטות בעסק והמלצה חשובה.
רגע לפני, לטובת אלו מכם ששואלים את עצמם: איזו קבלת החלטות אני עושה בעסק, כבר הכול ידוע מראש, או אין לי ברירה אלא לעשות את מה שאני חייב לעשות.
קבלת החלטות יכולה להיות מזערית, כמו אם אני שותה כוס קפה לפני שאני מתחילה לעבור על משימות היום, או ישר עוברת למשימה המבאסת ביותר שנמצאת מולי.
קבלת החלטות יכולה להיות בנושאים מורכבים יותר שדורשים ידע, הבנה, זמן והתנסות כמו איזה כלי שיווקי יתאים יותר לקמפיין שאני רוצה להרים
קבלת החלטות יכולה להתקיים גם מול החוויה שלי, אני מותשת הבוקר, אבל אני בוחרת לחייך ללקוחה שמגיעה.
קבלת החלטות יכולה גם להתקיים ללא תשומת לב, אלא באופן אוטמאטי. כמו למשל תגובה מיידית ללקוח שהלחיץ על הבוקר. (כל אחד והתגובה שלו.)
קבלת החלטות יכולה גם להתקיים בקבוצת אנשים, בשותפות, או מול עובדים. וכוללת גם את תפיסת עולמם וחוות דעתם. אבל בסופו של דבר כמנהלי עסק, וכאחראים על כל מה שקורה בעסק, גם אם אנחנו קשובים לדעות ועצות של אחרים, קבלת ההחלטה הסופית היא שלנו.
ישנם מספר מרכיבים המשפיעים על קבלת ההחלטות שלנו.
חלק מהמרכיבים מתקיימים אצלנו ברמה המודעת וחלק משפיעים עלינו מבלי שנשים לב. בואו נכיר אותם.
היינו רוצים לחשוב שהדבר הראשון והמשמעותי ביותר שמשפיע לנו על ההחלטה שלנו היא המטרה שאותה נרצה להשיג.
לעיתים כן, היעד העסקי ששמנו לעצמנו, בהחלט יכול להשפיע על קבלת ההחלטות שלנו.
אך הוא לא היחיד, ישנם מטרות שאנו שמים לעצמנו שלא במודע.
לדוגמא להצליח יותר מאמא שלי, זה אולי יעד שהגדרתי לעצמי בעבר, להוכיח לאמא שאני ממש טובה במה שאני עושה.
זאת מטרה פנימית שלא נכתבת על תוכנית עסקית, אולי אפילו לא נאמרת באופן ברור גם ביננו לבין עצמינו, אך משפיעה על האופן שבו נחליט את ההחלטות היומיומיות.
זיהוי מטרות פנימיות שאנו מציבים לעצמנו משמעותי מאוד ביכולת שלנו להשפיע על קבלת החלטות מיטבית.
רצונות –
במאמר זה המונח 'רצון' הוא ביטוי לאופן שבו אנו רוצים לחיות את החיים שלנו, אלו הערכים שמנחים אותנו.
בין אם מדובר בערכים כגון התחשבות, חמלה וכו' או הנאה, רצון במימוש עצמי, במיצוי החיים וכדו'.
הרצונות שלנו, גם הם עלולים להיות מרכיב נסתר בקבלת ההחלטות, כזה שמשפיע מבלי שנשים לב.
לדוגמא:
אם אנחנו יודעים שאנחנו רוצים למלא סדנא, זו המטרה העסקית – המרכיב הראשון שהזכרתי כאן בקבלת החלטות.
לעומת זאת הרצון שלנו הוא חיים שיגרתים, והסדנא הזו יוצאת מהשגרה.
הרי שהרצון ישפיע על האופן שבו נעשה את השיווק – בשקט ולא מפר שיגרה.
ישפיע על כמות הפעולות שנעשה על מנת להשיג את היעד, וכמובן על המוטיבציה, אבל זה נושא למאמר אחר.
כלומר קבלת ההחלטות משתנה בהתאם למרכיב הרצון שקיים אצלנו.
הצרכים שלנו מורכבים מצרכים הישרדותיים:
אנחנו צריכים לאכול, לישון, לנשום, בנוסף לצרכים רגשיים להיות שייכים, נאהבים, מובנים, וכו'.
צרכים אלו הגבולות של העשייה ואופן הניהול שלנו.
מה אנחנו יכולים לעשות ומה לא- בגלל שאנחנו צריכים לדאוג לצרכים שלנו.
גם הצרכים משפיעים על קבלת ההחלטות.
לדוגמא כדי שאוכל לקבל החלטה טובה לגבי עובד מסוים, אני צריכה קודם להיות שלווה.
לא לפעול מתוך מתח וצורך להיות נאהבת, ולכן עלי להמתין עם קבלת ההחלטה עד להיותי במיטבי.
אם לא אמתין, המרכיב שישפיע על קבלת ההחלטה, יהיה הצורך שלי לשמור על נאהבות – שהעובד לא יכעס עלי.
במאמר זה אתייחס לדחפים כאל פעולות שאנו מבצעים, מתוך דפוס אוטמאטי שנועד להגן עלינו.
דחפים נוצרים מהנרטיב הפנימי והלא בהכרח מוכר שלנו.
לדוגמא נרטיב יכול להיות שאסור לי לעולם להיות רעב, לכן בכל מאפייה שאעבור לידה, ארגיש צורך לקנות אפילו משהו קטן. זה המשמעות של דחף, פעולה שאנו מבצעים מבלי לשים לב.
דחף בהקשר עסקי יכול להיות, שאסור לי לחוות אי נעימות.
לכן אם אני חווה אי נעימות – לקוח שלא נעים לעבוד מולו, משרד שלא נח לי בו.
באופן אוטמאטי אמנע מלהגיע למשרד או לתת מענה לאותו הלקוח.
שימו לב, זו לא החלטה מודעת, זו קבלת החלטות שנעשית שלא במודע.
אבל אנחנו בפועל אלו שמשלמים עליה את המחיר.
תפיסת המציאות, העצמי, הנרטיב שלנו על עצמנו ועל העולם.
מרכיב זה משפיע באופן ישיר על הדרך שבה נקבל החלטות.
לדוגמא:
אם אני כתפיסה אף פעם לא סומך על אנשים, גם כשאבחר איש מקצוע לפיתוח העסק, אופן הבחירה וגם דרך התקשורת מולו יהיה בדיוק מאותו המקום.
התפיסות שמנהלות אותנו, פעמים רבות הן סמויות, אך משפיעות באופן עמוק על קבלת ההחלטות.
חששות ודאגות יכולות להיות פרי תפיסת המציאות שלנו.
לדוגמא:
'העולם הוא מקום מסוכן', 'אני אף פעם לא מצליח', 'רק אם אעבוד קשה אצליח' וכו'
לחילופין הן ביטוי לרצונות ולצרכים שלנו.
אני ממש רוצה להיות עם הילדים אחרי צהריים, אני מפחדת שאם אקח את הלקוח הזה, הוא ישאב לי את האנרגיות ולא אהיה פנויה לילדי.
במקרה הזה הפחד, הוא ביטוי לערך שחשוב לי לבטא אותו, ביטוי לרצון.
התבוננו על מרכיבים אלו, כמה אתם יודעים לזהות את הקיום שלהם בתוך קבלת ההחלטות היומיומית שלכם.
האם אתם יודעים מה מפחיד אתכם? מה מניע אתכם? ממה אתם נמנעים? מה הדפוסים האוטומטיים שלכם – הדחפים? האם המטרות שלכם מוגדרות?
בקבלת החלטות, אין החלטה שהיא טובה יותר או פחות, יש את מה שטוב לכם.
כדי שתוכלו לנהל את קבלת ההחלטות שלכם, עליכם להחליט בתוך ההחלטה מה המרכיב המשפיע על קבלת ההחלטה.
האם המטרה או לחילופין דווקא החשש או אולי הצורך קודם לרצון או הפוך?
בשלב הראשון, אני ממליצה לתרגל את זיהוי המרכיבים של קבלת ההחלטות.
איך עושים זאת?
קחו החלטה אחת שעשיתם היום, לא משנה אם היא גדולה או קטנה, כי אנחנו בסה"כ מתרגלים זיהוי.
עברו על מרכיבי קבלת ההחלטות שכתובים כאן במאמר וכתבו בכל מרכיב מה הקשר שלו להחלטה שבחרתם.
אח"כ סמנו את המרכיבים שבסופו של דבר הכריעו את ההחלטה.
שימו לב, אין כאן תשובות טובות או רעות, אין נכון או לא נכון. יש פה בחירה.
האם אתם מרוצים מהמרכיבים של הבחירה שלכם, מה הייתם רוצים בפעם הבאה שישפיע יותר?
תרגול יומיומי של זיהוי מרכיבי קבלת ההחלטות, באופן טבעי מייצר מודעות עסקית ומשפיע על ניהול קבלת החלטות מיטבי יותר עבור העסק שלכם.
מה שלא מדבר, מתנהג.
משפט מוכר מעולם הטיפול, אבל עובד נהדר גם בעסק.
הרגשות והמחשבות שיש לנו כלפי התמחור בעסק, השיווק, הלקוחות, שיתופי פעולה, הכסף, הספקים, העובדים שלנו.
בפרט אלו שאנו מתייגים אותם כלא יעילות לעסק, מחשבות שנתפסות לנו כפוגעות במטרות שלנו, יש לנו נטייה להימנע מהם ולתת להם תשובות מהירות.
מפחיד אותנו לראות מתחרה מצליח, אנחנו ישר ממהרים להגיד לעצמנו – 'אבל יש שפע'.
אנחנו מרגישים שהתמחור שלנו גבוה, אבל ישר עונים לעצמנו 'זה מגיע לי'.
התשובות המהירות שאנחנו נותנים לאותם רגשות ומחשבות שעולות לנו בניהול עסק, לא משרתות את התועלת העסקית, אלא מקלות באופן רגעי על החוויה שלנו.
כל מחשבה / רגש שעולה בנו, משקף לנו את הצעד הבא שאנחנו צריכים לטפל בו כדי לפתח את העסק שלנו, זה המדריך האישי והמדויק להצלחה.
הדרך היעילה יותר להתמודד עם התחושות שעולות מתוך ניהול העסק, היא לתת להם מקום, לא לשפוט אותם ולא לנסות לשנות אותם.
הם כשלעצמם יגלו בסוף, האם נדרש לעשות צעד חדש ומדויק יותר בניהול העסקי בעזרת ייעוץ עסקי או להמשיך לצעוד בסבלנות, בדרך למטרה.
בהצלחה.
שאלות ותשובות של גולשים:
הגורמים כוללים מטרות ויעדים, רצונות, צרכים, דחפים ותפיסות מציאות.
על ידי זיהוי המרכיבים המובילים להחלטות, ותרגול מודעות עצמית לגבי השפעותיהם.
חששות ופחדים בדרך כלל משקפים תפיסות מציאות או ערכים חשובים, ויש לשאול את עצמנו מה מניע אותנו או ממה אנחנו נמנעים.
כניסה - כל המאמרים - ניהול עסקי – קבלת החלטות בעסק